3 145 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Polyetenslang vs PEM?
Skarvpunkten är nog 1,5m över vattenytan +/- 50cm beroende på vattenstånd. Jag har provkört pumpen där och det funkar fint (det är tryckslangen som tyvärr försvinner iväg på massa ställen högre upp) Dock är skarvpunkten kommunal mark numera så jag vill helst undvika att ställa en pump där. En skarv under marken är ju ingen fara dock. Så jag vill helst undvika synliga tecken av slangen.tommib skrev:
Det var ett spännande projekt. För att få slangarna horisontella behövde jag gräva ner ca 1.80…
Nu funkar det iaf att suga upp vatten till tomten. Det var ett jäkla äventyr med massa sten i pumpen osv men skam den som ger sig
När jag trycker vattnet vidare upp med 32mm, förlorar jag/tjänar nåt på att dra ner avstickarna till 25/20mm istället för 32?
Nu funkar det iaf att suga upp vatten till tomten. Det var ett jäkla äventyr med massa sten i pumpen osv men skam den som ger sig
När jag trycker vattnet vidare upp med 32mm, förlorar jag/tjänar nåt på att dra ner avstickarna till 25/20mm istället för 32?
Ja stammen blir ju 32 men ut till kran kommer jag ju ändå behöva krympa ner så då blir det ju mycket billigare med tunnare slang och mindre storlek på kopplingar istället för att ändå behöva massa övergångar mellan dimensioner på slutetJ jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Behövs det inte innerhylsa plaströrskoppling PEM32 till djupbrunnspump
Vatten & Avlopp -
Hur kan man montera avstängningsventil på befintlig PEM - slang.
Vatten & Avlopp -
Hur avsluta pem ur mark snyggt?
Vatten & Avlopp -
Avstängning/kulventil till PEM-slang
Vatten & Avlopp -
Förslag på tyngd till PEM-slang på havsbotten
Vatten & Avlopp