I samband med en rörspolning upptäcktes att avloppsröret knäckts strax utanför huset (på min mark). Jag inser att rören behöver bytas, men i väntan på att det kan bli fixat: vad är era bästa tillfälliga tips?

Jag grävde fram röret och det är som synes på bilderna en rejäl spricka/sättning. Det är en samlingsledning för alla avlopp i villan. Röret sitter bara ihop med en liten del på undersidan men otroligt nog fungerar det för närvarande att använda avloppet, dvs inget hamnar i gropen.

Skulle man kunna försöka sätta på en sån här så länge tro?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/overgangskoppling-2000049991

Jordig grävd grop med synliga rötter och eventuellt rostig objekt vid kanten. Otydligt, möjlig arkeologisk utgrävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordprofil med synlig rörledning, rottrådar, jordlager och fot, text "Grundmur" nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägg ngn duk runt och en säck betong. Det bör fungera ett tag.

• Gilla
Jumpingjolly
  • Laddar…
Gräv fram det efter böjen också och såga av. Då kan du fälla in plastböjar.

Beroende på ålder och exakta dimensioner så kan man ibland trä på 110 plast direkt på gjutjärn, annars får du använda 2 stucker gummin av den typen du länkade.

• Gilla
Jumpingjolly
  • Laddar…
Sättningar i mark utanför grund till hus och gjutjärnsrör som knäcks är inte ovanligt. Det som är ovanligt att hitta knäcken, men du har tur. Frigör under och på sidorna och linda 5 varv med byggplast ganska hårt, så det blir som ett rör. Sen bygger du upp som en balja ( vägg ) på nersidan, går bra att bara bygga med jorden som finns där. Köp vanlig grovbetong och gör den lite vattnig, då rinner den ut bra under och på sidorna, betongen ska även täcka överdelen. Lagom tjocklek på betongen runt är ca 5 - 7 centimeter

• Gilla
Jumpingjolly och 1 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp!

Röret är från 1964 (110) och det tycks vara ganska bra skick i krypgrunden men utanför huset är det så där uppenbarligen. Men visst, livslängden är på upphällningen.

Efter böjen kommer ytterligare en böj sen är det rens/spolbrunnen så det är inte så långa sträckor i alla fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.