Jag har ett vattensjukt område nära en av mina fastigheter jag vill dränera för att undvika översvämning vid mycket nederbörd. Plan är att gräva en pumpgrop med ett vertikalt placerat rörtrumma (diameter 400 mm) till ca 1 meter djup där jag runt rörtrumman fyller med makadam . Från pumpgropen vill jag leda bort vatten ca 70-80 meter dit övrigt markvatten leds. Jag har två idéer enligt nedan.
1. Placera en dränkpump med inbyggd flottör och leda bort vattnet. Fördel: Lösning finns att köpa. Nackdel: Oekonomiskt och problem vid kallt väder.
2. Bygga en hävert och leda bort vattnet. Förlägga en trädgårdsslang eller PEM-slang (1/2" eller 3/4"?). På sugsidan tänker jag göra ett U så att öppningen pekar uppåt (vattenlås). Då nivån sjunker under nivå på "sugsidan" kan jag få problem vid markens vattennivå sjunker under öppningens nivå. För att undvika det tänker jag mig att en flottörventil kan nyttjas (inverterad funktion mot ett vattentråg med flottör) som stänger utflödet och förhindrar att luft leds in i hävertledningen. För att starta upp processen tänker jag fylla slangen med bevattningsslang från fastigheten.
Frågor;
A. Tankar kring mina förslag? Finns andra alternativ? Tilläggas är att det inte går att gräva och förlägga markrör med naturligt fall pga berg.
B. Förslag på typ av slang - PEM eller trädgårdsslang?
C. Förslag på flottörventil?
D. Finns något problem med alternativ 2? Vad händer då/om vattnet fryser på vintern vid flottörventilen? Kan ett isolerat lock på rörtrumman vid pumptrumman räcka?
E. Hur gör man alterntiv 2 mest service-vänligt om flottör ska ner 60-70 cm i rörtrumman?
1. Placera en dränkpump med inbyggd flottör och leda bort vattnet. Fördel: Lösning finns att köpa. Nackdel: Oekonomiskt och problem vid kallt väder.
2. Bygga en hävert och leda bort vattnet. Förlägga en trädgårdsslang eller PEM-slang (1/2" eller 3/4"?). På sugsidan tänker jag göra ett U så att öppningen pekar uppåt (vattenlås). Då nivån sjunker under nivå på "sugsidan" kan jag få problem vid markens vattennivå sjunker under öppningens nivå. För att undvika det tänker jag mig att en flottörventil kan nyttjas (inverterad funktion mot ett vattentråg med flottör) som stänger utflödet och förhindrar att luft leds in i hävertledningen. För att starta upp processen tänker jag fylla slangen med bevattningsslang från fastigheten.
Frågor;
A. Tankar kring mina förslag? Finns andra alternativ? Tilläggas är att det inte går att gräva och förlägga markrör med naturligt fall pga berg.
B. Förslag på typ av slang - PEM eller trädgårdsslang?
C. Förslag på flottörventil?
D. Finns något problem med alternativ 2? Vad händer då/om vattnet fryser på vintern vid flottörventilen? Kan ett isolerat lock på rörtrumman vid pumptrumman räcka?
E. Hur gör man alterntiv 2 mest service-vänligt om flottör ska ner 60-70 cm i rörtrumman?
Först, hur ser topografin ut, är det bra fall mot där det ska ut till. 70 - 80 meter är lång väg och ska du få hävert så måste slangen ligga i nerförsbacke hela vägen och inte den minsta mage på den. Blir nog svårt att få till det så, sen så måste slangen dränera sig själv, annars kommer den att bli fylld med isproppar och funktionen blir malplasserad.
Tack för svar. Se bifogad skiss på befintligt 160-rör som finns (Ej skalenlig!). Min tanke är alltså att dränera ytterligare än vad markröret gör i dagsläget. Sträckan är 60 m, fel ovan. Eventuellt kan den första horisontella sträcken kortas då pumpgrop ej är grävd än.J jonaserik skrev:Först, hur ser topografin ut, är det bra fall mot där det ska ut till. 70 - 80 meter är lång väg och ska du få hävert så måste slangen ligga i nerförsbacke hela vägen och inte den minsta mage på den. Blir nog svårt att få till det så, sen så måste slangen dränera sig själv, annars kommer den att bli fylld med isproppar och funktionen blir malplasserad.
Om lösningen kan fungera övrig tid än den kalla vintertiden vore det en ändå att föredra.
Se även nedan länk till tråd på forumet där trädsgårdslang använts i en applikation på 40 meter. Det var bla den tråden som fick mig inspirerade att forska vidare på en vettig lösning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/haevert-till-draenering.189267/
I nedan länk diskuteras det i ett liknande fall där bla en "hävertregulator" nämns, vilket fick mig att snöa in på en flottör-ventil.
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=52941.0
Redigerat:
Med det du har ritat och stämmer ungefärligt med topografin så kommer det inte att fungera med kappilärkraft. Endast pump kan göra det, sen har du en nacke och då kommer det att stå vatten i ledningen mellan pump och nacke. Den kommer att frysa vintertid. Det kan gå att få en självdränering på en slang, fritt utlopp i ändan och att ta bort backventilen i pumpen. När pumpen stannar så kommer vattnet från nacken räknat att gå tillbaka till gropen och på andra sidan nacken kommer det att rinna ut och luft gå in i slangen. Att slangen blir helt tom beror helt på att det inte finns någon mage neråt på slangen. Slangen måste i ditt fall vara helt plan med fall, om inte blir det fickor med vatten som fryser vintertid. Slangen håller för frysning occh tinar upp på våren. tänker mera på om det är mycket vatten så kan tjälen gå djupt ner.
Att pumpa ut går men var bredd på frysning.
Att pumpa ut går men var bredd på frysning.
Det befintligt markröret tar hand om endast ned till den högsta punkten vid berget mha självfall. Jag vill sänka ytterligare så mycket som möjligt. Av vilken anledning anser du att en hävert-konstruktion inte kommer att fungera i det här fallet? Lyfthöjd från önskad vattennivå till högsta punkten kontra nivå där utloppet kommer vara? Dimension på slangen? Det är enligt nedan bild med ett sugrör jag tänkte skala upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart att det kan fungera med hävert, men vad händer då vattnet tar slut i gropen/brunnen, då kommer luft in och då är det kört med funktionen. Slangen måste fyllas på igen och det gör den inte själv utan måste ha din hjälp för det varje gång.
Precis så där gjorde jag på min tomt, fast jag hade en dränkpump som startade häverten, oftast räckte det med någon minuts drift på våren så att häverten kom igång, men inte så låg nivå så att häverten bröts, när det regnade steg nivån och häverten började tömma, efter längre torrperioder fick jag starta om häverten med pumpen. fungerade jättebraI ImseVimse skrev:Det befintligt markröret tar hand om endast ned till den högsta punkten vid berget mha självfall. Jag vill sänka ytterligare så mycket som möjligt. Av vilken anledning anser du att en hävert-konstruktion inte kommer att fungera i det här fallet? Lyfthöjd från önskad vattennivå till högsta punkten kontra nivå där utloppet kommer vara? Dimension på slangen? Det är enligt nedan bild med ett sugrör jag tänkte skala upp.
[bild]
Att få luft i slangen har jag tänkt på och skrivit i första inlägget. Det borde fungera med en flottörventil. I den här applikationen ska ventilen öppna vid hög nivå och stänga vid låg (inverterad funktion mot vattenkopp för djur/toalett).
För att testa funktionen och köpa in material är mina frågor är egentligen vilken slang som kan vara lämplig samt om förslag på flottörventil.
För att testa funktionen och köpa in material är mina frågor är egentligen vilken slang som kan vara lämplig samt om förslag på flottörventil.
Att stänga med en ventil vid brunnen går inte bra, det är öppet i andra ändan och där kommer luft in, när vattnet rinner ur. Hävertens sugkraft försvann. Men som Plutus säger, kan det gå att starta häverten med en pump, men den kommer att pumpa tills brunnen är tom. Lite knepigt med så slang. En 25 mm räcker gott och är i dim med koppling på dom flesta dränkbara mindre pumparna.
Du behöver ingen flottör, hävertens utloppshöjd anpassar du så att nivåskillnaden gör att det slutar rinna vatten innan häverten suger luft. Häverten ska sluta i en behållare där vattnet kan svämma över. Jag använde en smal PEM-slang som hävert som gick ner i en avskuren PET-flaska, flaskans höjd justerades så att häverten aldrig sög luft. Slangen låg på backen och frös på vintern, men det fungerade bra ändå. Pumpen låg på frostfritt djup och behövdes inte tas upp
Medlem
· Blekinge
· 12 231 inlägg
Flödet i häverten drivs av tryckskillnaden mellan inlpp och utlopp. Är den skillnaden 5 m så är tryckskillnaden 0.5 bar. Och den tryckskillnaden kämpar mot flödesmotståndet vilket ökar proportionellt med längden och invers kvadradiskt med tvärsnittet (eller kanske t o m upphöjd till -3, minns inte riktigt).
Nyckeln är stort tvärsnitt, annars är motståndet för stort.
Allt under 1 tum tror jag är hopplöst.
Du måste också få igång flödet och det är nog svårare än att slanga bensin. Så en pump att få igång låter som en bra idee. Pumpen måste vara genomsläpplig för flödet sedan.
Nyckeln är stort tvärsnitt, annars är motståndet för stort.
Allt under 1 tum tror jag är hopplöst.
Du måste också få igång flödet och det är nog svårare än att slanga bensin. Så en pump att få igång låter som en bra idee. Pumpen måste vara genomsläpplig för flödet sedan.
Som flera andra skrivit så behöver du en vettig höjdskillnad mellan inlopp och utlopp. Du har bara skrivit 0,5 dm som enda höjd indikation (vad jag sett). Dessutom då åt fel håll...
Hävert fungerar allt bra om du har schysst höjdskillnad och kan bygga bra starttryck,tex medelst en pump.
Skriv gärna en projekttråd sen om hur det gick och hur du gjorde. Väldigt spännande 👍😊
Hävert fungerar allt bra om du har schysst höjdskillnad och kan bygga bra starttryck,tex medelst en pump.
Skriv gärna en projekttråd sen om hur det gick och hur du gjorde. Väldigt spännande 👍😊
Jag skulle snarare säga att en tunn slang är bättre då den är lättare att tömma på luft. Eftersom häverten kan arbeta 24 timmar om dygnet har den ganska bra kapacitet ändå. i praktiken är det väl 12, 16 eller möjligen 20 mm som är aktuellt för dränering.
Tack för alla svar och idéer. Följdfrågor;
* Förslag på lämplig dränkbar pump med genomflöde då den stängs av? (Gör inte de flesta dränkbara pumpar det?)
* För att förtydliga vilken nivå jag kan/vill ha och för att förhindra att sugänden inte tar in luft, utan slutar suga innan vattennivån sjunkit för mycket, kommer följande resonemang. Kapilärkraften i utloppsänden skapar undertryck i slangens sugända vilket "driver" häverten? Då utloppsänden är under nivån i pumpgropen skapas undertrycket. Det handlar alltså om att höjden på utloppsänden avgör vilken nivå jag får i pumpgropen? Om jag sedan låter inloppet på sugsidan ligga under utloppsänden (och vattennivån i pumpgropen) får jag aldrig in någon luft i systemet.
* Varför behöver utloppsänden sluta i en behållare (vattenfylld)? Är det för att tillse att slangen i utloppsänden alltid är vattenfylld?
* Dimension på slang. Rinkabyrör har ju bra sortiment på PEM. Trådgårdsslang av god kvalitet är svårt att få tag på efter att jag googlat. 20 eller 25 mm kan nog bli bra. Halvstyv slang mellan PEM och pumpen. Blir då enkelt att ta upp pumpen om jag skulle vilja justera eller inför vinterns köldknäppar. Pumpen hänger man i ett snöre eller liknande förmodar jag för att nå lämplig nivå i pumpgropen.
Jag kommer att försöka dokumentera så mycket jag kan. Dock är det ett sidoprojekt till ett annat sidoprojekt här hemma. Då familj, gård och arbete ska skötas också har ju tyvärr inte dygnet fler än 24 timmar, även om det skulle vara förbaskat praktiskt... Tre armar hade varit bra ibland också. 😄
* Förslag på lämplig dränkbar pump med genomflöde då den stängs av? (Gör inte de flesta dränkbara pumpar det?)
* För att förtydliga vilken nivå jag kan/vill ha och för att förhindra att sugänden inte tar in luft, utan slutar suga innan vattennivån sjunkit för mycket, kommer följande resonemang. Kapilärkraften i utloppsänden skapar undertryck i slangens sugända vilket "driver" häverten? Då utloppsänden är under nivån i pumpgropen skapas undertrycket. Det handlar alltså om att höjden på utloppsänden avgör vilken nivå jag får i pumpgropen? Om jag sedan låter inloppet på sugsidan ligga under utloppsänden (och vattennivån i pumpgropen) får jag aldrig in någon luft i systemet.
* Varför behöver utloppsänden sluta i en behållare (vattenfylld)? Är det för att tillse att slangen i utloppsänden alltid är vattenfylld?
* Dimension på slang. Rinkabyrör har ju bra sortiment på PEM. Trådgårdsslang av god kvalitet är svårt att få tag på efter att jag googlat. 20 eller 25 mm kan nog bli bra. Halvstyv slang mellan PEM och pumpen. Blir då enkelt att ta upp pumpen om jag skulle vilja justera eller inför vinterns köldknäppar. Pumpen hänger man i ett snöre eller liknande förmodar jag för att nå lämplig nivå i pumpgropen.
Jag kommer att försöka dokumentera så mycket jag kan. Dock är det ett sidoprojekt till ett annat sidoprojekt här hemma. Då familj, gård och arbete ska skötas också har ju tyvärr inte dygnet fler än 24 timmar, även om det skulle vara förbaskat praktiskt... Tre armar hade varit bra ibland också. 😄
Klicka här för att svara
