Jag har en Tesy 50 liters varmvattenberedare i ett sommarhus. Köptes för 2-3 år sedan. Endast använd under sommaren. Den är inställd på Max värme både på framsidan och med mässingsreglaget på ventilerna under beredaren. När jag vrider på varmvattenkran kommer det hett vatten - drygt 40 grader - i kanske en halv minut sedan sjunker temperaturen till ca 37 grader eller lägre. Inte riktigt så varmt som man vill ha i duschen. Någon som har en idé?
 
Klickar det när du vrider på termostatvredet? Slår den ifrån vid för låg temperatur kan det vara termostaten som inte längre är bra.
 
A Avemo skrev:
Klickar det när du vrider på termostatvredet? Slår den ifrån vid för låg temperatur kan det vara termostaten som inte längre är bra.
Ska testa. Om termostaten är dålig, hur kan jag byta den i så fall?
 
Peter Gorpe Peter Gorpe skrev:
Om termostaten är dålig, hur kan jag byta den i så fall?
För ett par år sedan bytte jag termostat i en varmvattenberedare. Jag köpte den nya på biltema och det var bara att skruva bort den gamla och skruva dit den nya. Förmodligen går det bra på din beredare också.
 
I mina öron låter det mer som något VVS-problem, hur ventiler mm är inställt.
Får du samma temp på varmvattnet från andra tappställe, ex i köket?
 
P
Brukar väl gå att "kugga" om blandningsventilen lite grann,för att få varmare utg vatten?
 
P
Tyvärr är dessa Tesy ngt av det sämsta på marknaden. Jag har nog bytit var 2-3:e år ungefär, 3st totalt. Varför köper jag samma igen? Den finns på Jula när det väl är dax, och Jula är öppet. Samt att vi inte bestämt framtida uppvärmning av huset ännu.
 
Peter Gorpe Peter Gorpe skrev:
Jag har en Tesy 50 liters varmvattenberedare i ett sommarhus. Köptes för 2-3 år sedan. Endast använd under sommaren. Den är inställd på Max värme både på framsidan och med mässingsreglaget på ventilerna under beredaren. När jag vrider på varmvattenkran kommer det hett vatten - drygt 40 grader - i kanske en halv minut sedan sjunker temperaturen till ca 37 grader eller lägre. Inte riktigt så varmt som man vill ha i duschen. Någon som har en idé?
Hej Peter! Jag har samma problem som du. Vi köpte den för ett halvår sedan och den har till nu fungerat felfritt. Hittade du en lösning på problemet som du kan tipsa mig om. Jag vågar inte riktigt börja skruva överallt innan jag vet mer exakt vad jag borde göra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.