Hej, jag har en liten fråga som jag hoppas ni har svar på.

Har har en varmvattenberedare på 60L märke känt för tillfället. Avtappningsröret går ut till golvbrunn och jag märkte i förra veckan att det låg vatten på golvet runt brunnen. Ser då att det droppar från röret som kommer från beredaren i sekvenser, alltså först är det stilla sen kom 4 droppar, stilla 5 sekunder sen kommer 4 droppar igen och så höll det på så jag misstänkte att det var säkerhetsventil som inte håller tätt. Jag bytte till en likadan som satt innan dvs 9 bar LKA men lik förbannat droppar den ändå i röret som går till brunnen fast inte lika snabbt som innan. Ska jag montera en 10 bar istället eller är det något jag missat. Tacksam för lite tips.
 
Säkerhetsventilen öppnar när trycket ökar i kärlet. Trycket ökar när det kommer in kallt vatten i beredaren, som sedan värms upp. Om du inte tagit något varmvatten på ett par timmar, så slutar det troligen att droppa. Kolla detta innan du gör andra åtgärder.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Tack Hasse får ta en titt. men då är det alltså normalt att det beter sig så?
 
C Consan85 skrev:
Tack Hasse får ta en titt. men då är det alltså normalt att det beter sig så?
Ja, det är normalt att det droppar lite under tiden vattnet värms upp, eftersom det finns en backventil för inkommande kallvatten och det uppvärmda vattnet tar större plats än det påfyllda kalla vattnet.
 
  • Gilla
Consan85 och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, det är normalt att det droppar lite under tiden vattnet värms upp, eftersom det finns en backventil för inkommande kallvatten och det uppvärmda vattnet tar större plats än det påfyllda kalla vattnet.
Tack Hasse!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.