1 164 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Varmvattenberedare avtappning
Hej, jag har en liten fråga som jag hoppas ni har svar på.
Har har en varmvattenberedare på 60L märke känt för tillfället. Avtappningsröret går ut till golvbrunn och jag märkte i förra veckan att det låg vatten på golvet runt brunnen. Ser då att det droppar från röret som kommer från beredaren i sekvenser, alltså först är det stilla sen kom 4 droppar, stilla 5 sekunder sen kommer 4 droppar igen och så höll det på så jag misstänkte att det var säkerhetsventil som inte håller tätt. Jag bytte till en likadan som satt innan dvs 9 bar LKA men lik förbannat droppar den ändå i röret som går till brunnen fast inte lika snabbt som innan. Ska jag montera en 10 bar istället eller är det något jag missat. Tacksam för lite tips.
Har har en varmvattenberedare på 60L märke känt för tillfället. Avtappningsröret går ut till golvbrunn och jag märkte i förra veckan att det låg vatten på golvet runt brunnen. Ser då att det droppar från röret som kommer från beredaren i sekvenser, alltså först är det stilla sen kom 4 droppar, stilla 5 sekunder sen kommer 4 droppar igen och så höll det på så jag misstänkte att det var säkerhetsventil som inte håller tätt. Jag bytte till en likadan som satt innan dvs 9 bar LKA men lik förbannat droppar den ändå i röret som går till brunnen fast inte lika snabbt som innan. Ska jag montera en 10 bar istället eller är det något jag missat. Tacksam för lite tips.
Säkerhetsventilen öppnar när trycket ökar i kärlet. Trycket ökar när det kommer in kallt vatten i beredaren, som sedan värms upp. Om du inte tagit något varmvatten på ett par timmar, så slutar det troligen att droppa. Kolla detta innan du gör andra åtgärder.
Klicka här för att svara