Hej, har för mycket vatten i hydroforen, dåligt tryck och pump som startar ofta, jag har ingen luftventil upptill, så jag misstänker att jag måste tömma den och sen fylla på med nytt.
Således har jag en fråga: måste jag tömma den helt?

A ankan678 skrev:
Hej, har för mycket vatten i hydroforen, dåligt tryck och pump som startar ofta, jag har ingen luftventil upptill, så jag misstänker att jag måste tömma den och sen fylla på med nytt.
Således har jag en fråga: måste jag tömma den helt?
Brukar vara 1/3 kvar för luft och då 2/3 vatten

Ja, så jag kan inte bara tömma den till 1/3 och sen starta, misstänker att det blir mer än 50-50 då. Självklart ska jag lossa toppskruven

Töm helt, annars får du inte in någon luft.
Annars förtrycker man till 1,3bar, men du saknade ventil.

Kanske syrefattigt vatten och då vandrar luften in i vattnet och åker ut med det. Hydrofon, finns säkert en ventil i botten, stäng av pumpen, vilken sort, pumpautomat eller en i hålet. liten skillnad. Finns det någon ventil att stänga med mellan pump och tank, å stänger du den. Öppna i botten och öppna några KV-kranar, då töms tanken, du behöver inte öppna någon plugg eller så. Vattnet rinner ut, kan ta ett tag utan att öpnna något på tanken. Slut på vatten, stäng i botten, starta pumpen och öppna ventilen om det finns lite sakta. Det blir då en luftkudde i tanken som brukar räcka.

A ankan678 skrev:
Självklart ska jag lossa toppskruven
Jag skulle inte röra den, utan som andra föreslagit bara öppna nertill och dränera och tömma hydroforen.

När den sen är tömd (och urstädad om det behövs, min brukar ha lite bös i sig ibland) så stänger du alla kranar och luckor och slår på pumpen igen. Då får du normalt sett automatiskt lagom storlek på luftkudde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jepp som sägs, brukar det komma en massa rostvatten och skit från botten, se till så det kan rinna direkt ner i en avloppsbrunn med en slang. den rostskit som kommer sätter sig fast otroligt bra på allt och är nästan omöjligt att få bort.

Hej, sent svar. Jag stängde av pump och öppnade i botten, det tanniner sakta, öppnade uppe på toppen, samt en kran med öppen slangkoppling på rör mellan pump och tank, allt tömdes fort, dock så städades den inte innan påfyllning, jag misstänker att jag hade behövt en packning till den lilla luckan isåfall. Hur som helst, allt blev bra.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.