I höstas gick min pump sönder, jag misstänker att det var för mycket skit i vattnet. Bland annat kom det ut en råttfot ur kranen strax innan den gav upp. Då jag bor intill en älv har jag bara hämtat vattnet där fram tills nu då jag drog upp pumpen. Då ser den ut som på bilden. Vad kan det svarta vara? Har den läckt eller vad tror ni?
Bör tilläggas att den var ny och såg helt fräsch ut då jag sänkte ned den i somras. Den gick alltså sönder efter bara två månader, och har alltså legat nedsänkt i lite mer än ett halvår sammanlagt.
Bör tilläggas att den var ny och såg helt fräsch ut då jag sänkte ned den i somras. Den gick alltså sönder efter bara två månader, och har alltså legat nedsänkt i lite mer än ett halvår sammanlagt.
Är det ett borrat hål brevid älven eller ligger pumpen i någon konstruktion i älven?
Vid borrhåll, ska pumpen inte vara nersänkt i botten av hålet.
Har du tagit vattenprov? Jag tror det svarta är något från berget / vattnet som färgar av sig.
Vid borrhåll, ska pumpen inte vara nersänkt i botten av hålet.
Har du tagit vattenprov? Jag tror det svarta är något från berget / vattnet som färgar av sig.
Brunnen ligger cirka 70 meter från älven, är ett borrhål på 43m och pumpen låg på cirka 17m. Har inte tagit vattenprov då jag först behöver installera en ny pump och för att den inte ska gå sönder även den lär jag väl spola brunnen först och främst.H H-Thomasson skrev:
Klicka här för att svara