Hej,
En backventil i nyinstallerad fjärrvärmecentralen gjorde så att det började hamra/smälla i rören vid tappning av varmvatten. Installerades en tryckstötsdämpare (kromade kolven på bilden, FMM 2999-1000) och smällarna upphörde.
Några veckor senare börjar hamrandet igen och det är backventilen i fjärrvärmecentralen igen. Antar att tryckstötsdämparen gått sönder eller förlorat sin effekt, mejlade FM Mattsson som säger att den endast är till för klenrörsdimensionerade anläggningar (max 12 mm rör) och att de också antar att den gått sönder.
Hur löser jag det här nu? Blir galen, hade problemet i flera månader innan leverantören monterade tryckstötsdämparen, som nu verkar slutat funka några veckor senare...
Skarva en mer robust och tystare backventil på varmvattenröret och ta bort den i centralen, vilken produkt i så fall? Läste nåt om fjädrande backventiler i kolv men osäker på om det löser problemet... Den som sitter i nu är en vit plastig backventil.
Nån annan tryckstötsdämpande/tryckutjämnande lösning?
Ber er om råd och tacksam för alla tips 😓
En backventil i nyinstallerad fjärrvärmecentralen gjorde så att det började hamra/smälla i rören vid tappning av varmvatten. Installerades en tryckstötsdämpare (kromade kolven på bilden, FMM 2999-1000) och smällarna upphörde.
Några veckor senare börjar hamrandet igen och det är backventilen i fjärrvärmecentralen igen. Antar att tryckstötsdämparen gått sönder eller förlorat sin effekt, mejlade FM Mattsson som säger att den endast är till för klenrörsdimensionerade anläggningar (max 12 mm rör) och att de också antar att den gått sönder.
Hur löser jag det här nu? Blir galen, hade problemet i flera månader innan leverantören monterade tryckstötsdämparen, som nu verkar slutat funka några veckor senare...
Skarva en mer robust och tystare backventil på varmvattenröret och ta bort den i centralen, vilken produkt i så fall? Läste nåt om fjädrande backventiler i kolv men osäker på om det löser problemet... Den som sitter i nu är en vit plastig backventil.
Nån annan tryckstötsdämpande/tryckutjämnande lösning?
Ber er om råd och tacksam för alla tips 😓
Redigerat:
Ringt runt, ingen verkar övertygad om lösning till problemet. Kommer en firma som kikar på problemet på plats. Jag har googlat en hel del också.
1) Jag tänker om man först ska prova att byta tryckstötsdämparen till en annan, typ som denna:
2) Om inte det funkar, ta bort backventilen i fjärrvärmecentralen. Installera en backventil på kallvattnet innan centralen istället, med en tryckstötsdämpare, trycktank, expansionskärl eller annat liknande som kan jämna ut stötar och tryck, efter backventilen (se bild).
Vad tror forumet om det?
Får se vad firman föreslår efter sitt besök.
1) Jag tänker om man först ska prova att byta tryckstötsdämparen till en annan, typ som denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2) Om inte det funkar, ta bort backventilen i fjärrvärmecentralen. Installera en backventil på kallvattnet innan centralen istället, med en tryckstötsdämpare, trycktank, expansionskärl eller annat liknande som kan jämna ut stötar och tryck, efter backventilen (se bild).
Vad tror forumet om det?
Får se vad firman föreslår efter sitt besök.
Klicka här för att svara


