Vill koppla in kulventiler till köksblandaren. Just nu är det bara en rak koppling utan möjlighet att stänga av. Den enda bilden visar var jag vill ha kulventilen (kapar kopparröret från blandaren och sätter ny klämring på den). Den andra visar den rördelen som sitter där just nu. Kopparröret är 10mm (eller närmare 11 faktiskt) och dimensionen på gängan i det inkommande röret verkar vara G15 (18 mm om jag mäter inne i gängan).

Jag hittar ingen miniventil som är G15 utvändig x 10mm, men kanske inte kollar rätt. Kan jag ta en som har klämringskoppling på bägge sidor och bara inte använda klämringen på ena sidan? Vad ska det i så fall vara för dimension på den? Dimension på ingående rör är 18mm men vill helst inte koppla något på den då jag inte arbetat med sådana rör tidigare.

En fråga till, ska det vara stödhylsa i kopparröret från blandaren?

• VVS-installation med kopparrör, avstängningsventil och avlopp under diskho. Smutsigt vatten i genomskinlig slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk anslutningsnippel med gängor, ligger på en ljus yta med små fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om någon undrar så satte jag en G15 rak Ballofix, med en invändig och en utvändig gänga direkt på kopplingen till röda röret och återanvände koppingen på bild 2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.