T tyomka skrev:
Var snäll att lämna diskussionen!
Dina inlägg kan innebära fara för livet!
Någon annan utan tillräcklig kunskap kanske lyssnar på dina tips.
Herre jösses vad du tar i. Ett sådan påstick ger inte någon legionella, du verkar vara en som är uppskrämt i ämnet, lika med dom som är uppskrämda angående eternit och ska föreskriva domedagens tillkomst i morgon. I en vanlig villa är det 0,1 % med det. Det är en KV-ledning som går till ett kök som används ofta och någon s.k tillväxt blir det inte, då det är konstant förbrukning. Hur är det med dina egna rör om du har hus och du åker på semester och huset är tomt. Då måste du du vara livrädd när du kommer hem, att spola vatten över huvud taget. det är inte vattnet i sig som spolar i en kran, det är när det duschas som det kan frigöras i luften. Att dricka vatten om man nu gör det och det är legionella i det är ofarligt. Legionella finns i allt vatten i naturen och är fullt normalt. Så drick inte vatten från en lagun, det står still även på sommar i en bäck och blir uppvärmt av solen, till legionellatmperatur. då kan du bli sjuk av legionella och dö.
Så till slut utan att vara alltför kritisk mot din person. Har du en form av bacillskräck tro. inte bra, men en del har det och jag avundas dom inte. Så det med att lägga in något som absolut livfarligt och du dör om du använder vatten som det gäller i tråden, ska du nog undvika och hålla dina ideer för dig själv, det med legionellas påverkan, så att för din del hoppa av tråden är nog en inte alltför dum ide. Vet inte om du läst andra trådar om legionella, men komma in som en virvelvind med registrering 2024 och ha en iställning om livsfarligt kanske inte är så bra.

• Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ligger en del i det mexitegel skriver. Det är knappast ovanligt med den typen av ledningar i villor. Men det verkar väldigt ovanligt att de orsakar problem. Så jag håller med Mexitegel.
När du vet att något kan innebära fara för livet/hälsan, även om chansen kanske är liten, varför då riskera det genom att låta det bli när man lätt kan åtgärda det.

När det står klart och tydligt att outnyttjade ledningar över 20cm riskerar att få legionella om temperaturen i ledningen stiger över 20 grader under längre period. I vårt fall anser jag att vi har en outnyttjad ledning som är minst 50cm, snarare runt 1m, (säkert 30cm det som är synlig, yttervägg ca 30cm till + garagevägg ca 10-15cm + 10cm synlig i garage delen fram till avstängnings kranen).

Även gamla ägaren ställde en hink som kranen stod och droppade i lite. Först trodde jag att kranen läckte men sen vred jag bara till så slutade det droppa.
Det är nu jag förstår att han var nog medveten om det problematiken också och lätt istället vatten flöda lite genom röret. Dumt att fortsätta på samma sätt. Billigare i längden att sätta in en ventil.

Visst jobbigt att behöva öppna den hela tiden när vatten väl behövs i garaget

J jonaserik skrev:
Herre jösses vad du tar i. Ett sådan påstick ger inte någon legionella, du verkar vara en som är uppskrämt i ämnet, lika med dom som är uppskrämda angående eternit och ska föreskriva domedagens tillkomst i morgon. I en vanlig villa är det 0,1 % med det. Det är en KV-ledning som går till ett kök som används ofta och någon s.k tillväxt blir det inte, då det är konstant förbrukning. Hur är det med dina egna rör om du har hus och du åker på semester och huset är tomt. Då måste du du vara livrädd när du kommer hem, att spola vatten över huvud taget. det är inte vattnet i sig som spolar i en kran, det är när det duschas som det kan frigöras i luften. Att dricka vatten om man nu gör det och det är legionella i det är ofarligt. Legionella finns i allt vatten i naturen och är fullt normalt. Så drick inte vatten från en lagun, det står still även på sommar i en bäck och blir uppvärmt av solen, till legionellatmperatur. då kan du bli sjuk av legionella och dö.
Så till slut utan att vara alltför kritisk mot din person. Har du en form av bacillskräck tro. inte bra, men en del har det och jag avundas dom inte. Så det med att lägga in något som absolut livfarligt och du dör om du använder vatten som det gäller i tråden, ska du nog undvika och hålla dina ideer för dig själv, det med legionellas påverkan, så att för din del hoppa av tråden är nog en inte alltför dum ide. Vet inte om du läst andra trådar om legionella, men komma in som en virvelvind med registrering 2024 och ha en iställning om livsfarligt kanske inte är så bra.
🙏 Starkt!

Jag åker både båt och bil fast jag vet att det finns risker. Du får gärna sätta en kran för att minska en redan väldigt liten riskfaktor. Jag skulle inte göra det själv.
Men du ska inte skälla ut någon som påpekar att du nog överdriver risken.

• Gilla
  • Älska
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Dina inlägg kan innebära fara för livet!
Välkommen till forumet. Här har alla rätt att diskutera. Jag tillhör den ganska stora skara här som bygger mina inlägg på fakta och evidens.

Under 20 grader är legionella inaktiv men lever och tillväxten börjar först över 20 grader och då ytterst lite. Det är först vid 35 grader som tillväxten är som störst. I din ledning kommer inte temperaturen vara så hög att det sker någon tillväxt som på något sätt skulle vara farlig. Det är därför reglerna är utformade som de är.

Termometerillustration som visar olika riskzoner för legionellabakteriens tillväxt i vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: Boverket

Det du refererar till med oanvända ledningar är sk. avstick som inte ännu är utnyttjade utan är avsedda att nyttjas vid t.ex en utbyggnad eller rester från en ombyggnad. Det innefattar inte ledningar som utnyttjas oregelbundet.

Därtill så är inte legionellabakterien farlig för personer som i övrigt är friska. Det krävs ett kraftigt nedsatt immunsystem för att infektionen ska bli farlig.

"Det är främst personer med nedsatt immunförsvar som blir svårt sjuka, men även äldre och personer som röker har en ökad risk att bli sjuka. Legionella smittar inte mellan människor."
Källa: 1177 / https://www.1177.se/sjukdomar--besv...och-infektion-ilungor-och-luftror/legionella/

• Älska
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Förlåt!
Du har nog rätt!

• Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
tommib
Utöver det som skrivs ovan så är legionella främst ett problem när man får i sig det via aerosol. Eftersom jag utgår ifrån att du inte duschar i handfatet på toaletten så är aerosolbildningen väldigt begränsad. Att dricka legionellabakterier är inte något stort problem.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.