Hej!
Nybliven husägare och man hittar något nytt varje dag i vårt nyköpta hus från 40-talet.

Igår undersökte jag lite hur vattenledningar gick och noterade en riskfylld installation av kallvatten ledningen i lilla toan.
I wc:n på bottenvåningen kommer vattenrören in via golvet från källare, försörjer handfatet och spolningen till wc och sticker vidare via väggen till intilliggande kök. Det som jag uppmärksammade är att det gick ytterligare ett rör genom en T-koppling till garaget som då försörjer garaget med kalltvatten samt om man ska koppla trädgårdsslang i garaget på sommaren för att sköta trädgården.
Det där röret som leder till garaget är säkert över en halvmeter lång då den passerat både husets yttervägg som då angränsar mot garagets yttervägg.

Eftersom kallvatten i garaget används endast sommartid så är det ju risk för legionella utveckling i den "blindtarms" biten på röret som går till garaget. I den delen av röret kommer ju vatten altid vara ljummet. Och eftersom samma ledning går vidare till köket där vi använder vatten för att dricka så känns det ju lite läskigt nu.

Min plan är då att sätta en ballofix precis på T-kopplingen till garaget och har den avstängd när vatten inte används.

Frågan är då om det är tekniskt möjligt?
Och i så fall vad behöver jag för ballofix?
Jag tänkte mig att skruva loss garageledningen från T-kopplingen, skjuta bakåt hela röret med böjen och lägga in en ballofix där emellan utan att behöva kappa rören.

Jag förstår att den kommer att bygga ut röret kanske 6-10cm från väggen men jag tror att det finns utrymme för det eftersom kranen med röret i garaget sticker ut ganska långt ut från väggen. Så där tror jag fins lite marginaler.

Röret på T-kopplingen ser ut att vara 12mm.

• Vattenrör med T-koppling och röd ballofix installerad vid vägg och golv i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med T-koppling i badrum markerad med blå pilar som visar riktningen till garage.
    Skapa konto
  • Vattenledningar och T-koppling markerad med röd pil, föreslagen plats för ballofixinstallation.
    Skapa konto
ådal ådal skrev:
Ser ut som en vatettekoppling. Står det VATETTE 12 på mutterns krage?

I så fall skulle du kunna sätta på en kulventil tillsammans med en dubbelmutter väldigt lätt.

[länk]
[länk]

Står det VATETTE 15, finns samma lösning i den storleken
Nu har inte jag hunnit kolla märke på kopplingen men borde inte denna ventil funka rakt av (så klart av rätt mått) utan några extra tillbehör
Nu är jag långt ifrån att vara någon rörmokare men det känns som att det är är en enklare installation. Har jag fel?

• Kulventil i metall för rörinstallation, hane/hona gänga, 1/2 tum storlek.
    Skapa konto
ullet
Håller med att det ser ut som en Vatette-ventil som sitter där. Jag skulle nog också använda en dubbelmutter och sätta på en vinklad kulventil:
Vatette-kulventil med grå spak och märkning, vinklad anslutning, för bygg- och rörarbeten.
Skapa konto

För att sen kapa det nedre röret lite och flytta in den vinkeln som redan sitter där. Då får du bort en bit av rören som sticker ut från väggen på köpet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det stämmer, ser ut att vara Vatette.

• Vatette-märkt rörkoppling i rostfritt stål, med en närbild av rör och koppling mot en betongvägg.
    Skapa konto
ullet ullet skrev:
Håller med att det ser ut som en Vatette-ventil som sitter där. Jag skulle nog också använda en dubbelmutter och sätta på en vinklad kulventil:
[bild]
För att sen kapa det nedre röret lite och flytta in den vinkeln som redan sitter där. Då får du bort en bit av rören som sticker ut från väggen på köpet.
Den lösningen har jag inte ens tänkt på.
Är det inte bara att byta ut den mot nuvarande vinkel koppling?

Vad är dubbel mutter till? Förstår inte riktigt var den ska placeras.

• Rörkoppling i badrum med en cirkelmarkerad dubbel mutter vid en vinkelkoppling mellan två kromade rör.
    Skapa konto
D Dilato skrev:
En backventil löser väl också problemet med stillastående vatten och så slipper du springa och öppna/stänga.
[länk]
Ja, det vore smidigt att slippa stänga och öppna varje gång man ska använda vatten i garaget.
Hur funkar en sådan? Var sätter jag in den?

ullet
T tyomka skrev:
Den lösningen har jag inte ens tänkt på.
Är det inte bara att byta ut den mot nuvarande vinkel koppling?

Vad är dubbel mutter till? Förstår inte riktigt var den ska placeras.
Dubbelmuttern är till för att sätta ihop två kopplingar utan rör mellan.

Men du har rätt i att det går att byta vinkelkopplingen mot en vinklad kulventil av samma fabrikat rakt av, är nog den absolut snabbaste lösningen.

Ja i min värld ser det ut som att bara byta rakt av men är det också en säker lösning?
Finns denna ventil anpassad till två olika rör dimensioner? För den nedre kopparröret är av ett grövre storlek?

D Daniel 109 skrev:
Ja.
[länk]
Toppen! Tack!
Mätte mina rör och den kromade är 12mm och den grövre 15mm.
Det är väl det som står i beskrivningen?
Alltså det är den här ventilen jag behöver?

• Vinklad kromad kulventil med måtten 15x12 mm visas på webbsidan vvs.
    Skapa konto
Du överdriver riskerna, det sker i princip ingen tillväxt av legionella i de temperaturer som förekommer på kallvattenstammen. Installationen är därför också helt enligt riktlinjernas enligt säkert vatten vad gäller legionellatillväxt.

Däremot kunde rördragningen troligen gjorts betydligt snyggare genom att dra röret genom vägg på ovansidan av rören i toaletten istället (naturligtvis beroende på hur det ser ut på andra sidan väggen. Föreligger det frysrisk i garaget är det också en bra idé naturligtvis.

Annars passar produkten du länkar till bra med en dubbelmutter och beroende på avstånd ner till röret genom vägg passar antagligen en bit av 15mm röret du kapar av. Du behöver alltså också en 15x15 vinkel med klämring också.

Läs monteringsanvisningarna på vatettes hemsida noga för hur hårt du ska dra muttrarna och som tidigare sagts så ska du inte blanda fabrikat i samma koppling (helst inte alls).

Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Du överdriver riskerna, det sker i princip ingen tillväxt av legionella i de temperaturer som förekommer på kallvattenstammen. Installationen är därför också helt enligt riktlinjernas enligt säkert vatten vad gäller legionellatillväxt.

Däremot kunde rördragningen troligen gjorts betydligt snyggare genom att dra röret genom vägg på ovansidan av rören i toaletten istället (naturligtvis beroende på hur det ser ut på andra sidan väggen. Föreligger det frysrisk i garaget är det också en bra idé naturligtvis.

Annars passar produkten du länkar till bra med en dubbelmutter och beroende på avstånd ner till röret genom vägg passar antagligen en bit av 15mm röret du kapar av. Du behöver alltså också en 15x15 vinkel med klämring också.

Läs monteringsanvisningarna på vatettes hemsida noga för hur hårt du ska dra muttrarna och som tidigare sagts så ska du inte blanda fabrikat i samma koppling (helst inte alls).
Var snäll att lämna diskussionen!
Dina inlägg kan innebära fara för livet!
Någon annan utan tillräcklig kunskap kanske lyssnar på dina tips.

• Mikroskopbild av Legionella pneumophila bakterier som kan orsaka legionärssjuka.
    Skapa konto
  • Skärmbild av en diskussionstråd om byggvarningar med markerad text.
    Skapa konto
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Det ligger en del i det mexitegel skriver. Det är knappast ovanligt med den typen av ledningar i villor. Men det verkar väldigt ovanligt att de orsakar problem. Så jag håller med Mexitegel.

• Gilla
Roffe_riff och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.