Hej, Har skaffat en stuga i Västernorrland med kommunalt vatten, utan vattenmätare i dagsläget, som varit avställd ett antal år. Gått å lurat på hur jag skall vinterställa stugan efter att vattenmätare installerats, de har väl en backventil i sig så det går väl inte att tömma systemet utan att montera bort mätaren. Det vill jag helst inte hålla på med och byta sönderfrysta vattenmätare stup i ett vill jag inte heller, finns inte el ännu skall tilläggas. Hittade den här dränerbara serviceventilen:
https://www.rinkabyror.se/artikel/jch-sommarhusventil-m-dran-32-pem/
Dränerbar serviceventil för vinterställning av stuga, utan vattenmätare och el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar smidigt att koppla på pump/kompressor och trycka ut vattnet framåt genom vattenmätare och öppna kranar.
Har någon här på forumet erfarenhet av installation/funktion en sådan eller problemet liknande mitt? Mvh Fille
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Vattenmätaren monteras i så fall i en mätbrunn i marken, tex
[länk]

Nej, det är inte säkert att hela vattenmätaren blir tom på vatten när du blåser den med tryckluft.
Tack för svar. Har kollat på lite vattenmätarbrunn å det är betydligt dyrare, kanske hamnar där till slut i alla fall. Trodde jag hittat en billigare lösning 🙂 Ha´de
 
  • Gilla
Mathällan
  • Laddar…
P PhilipRos skrev:
Tack för svar. Har kollat på lite vattenmätarbrunn å det är betydligt dyrare, kanske hamnar där till slut i alla fall. Trodde jag hittat en billigare lösning 🙂 Ha´de
Sanslöst pris på den du länkade till. Det som är avgörande är att vattenmätaren och alla slangar utifrån är på frostfritt djup. Även allt som kan heter metallkopplingar måste vara på frostfritt, annars fryser dom sönder.
Angående att tömma dina slangar in så går det att få ihop för ca 1000 och lite arbete.
 
J jonaserik skrev:
Sanslöst pris på den du länkade till. Det som är avgörande är att vattenmätaren och alla slangar utifrån är på frostfritt djup. Även allt som kan heter metallkopplingar måste vara på frostfritt, annars fryser dom sönder.
Angående att tömma dina slangar in så går det att få ihop för ca 1000 och lite arbete.
Tackar. Ja inte är det billigt, men billigare än vattenmätarbrunn om det fungerar att trycka ut vattnet framåt så jag skyddar det icke frostfria i huset. Är PEM 25 installerad från kommunens service in i huset på frostfritt djup. Tanken var att klippa slangen efter kommunens service å installera denna. Kommunen har en avtalsvariant utan vattenmätare som kostar 9000:-/år förutom fasta avgifter, så mycket vatten gör jag inte av med så det betalar sig. 🙂 Ha´de
 
Innan du köper något så kollar du med kommunen vilka krav de ställer på utrymmet där vattenmätaren ska sitta.
Har de krav på "värme" så är ditt alternativ någon typ av mätarbrunn, köpt eller egenbyggd.

Typ alla VA-ägare har följande krav,
"Vattenmätaren ska placeras i ett frostfritt utrymme"
https://www.gastrikevatten.se/vatte...attenmataren/placeringavvattenmatare.180.html
"Mätaren ska skyddas mot frysning, värmepåverkan och yttre åverkan."
https://www.uppsalavatten.se/ny-kund/kommunalt-vatten-och-avlopp/vattenmatarplatsens-utformning
 
Demmpa Demmpa skrev:
Innan du köper något så kollar du med kommunen vilka krav de ställer på utrymmet där vattenmätaren ska sitta.
Har de krav på "värme" så är ditt alternativ någon typ av mätarbrunn, köpt eller egenbyggd.

Typ alla VA-ägare har följande krav,
"Vattenmätaren ska placeras i ett frostfritt utrymme"
[länk]
"Mätaren ska skyddas mot frysning, värmepåverkan och yttre åverkan."
[länk]
Tack för bra tips. Skriver till kommunens vvs å frågar hur de vill ha det, tack för att ni tar er tid. Mvh Fille
 
P PhilipRos skrev:
Tackar. Ja inte är det billigt, men billigare än vattenmätarbrunn om det fungerar att trycka ut vattnet framåt så jag skyddar det icke frostfria i huset. Är PEM 25 installerad från kommunens service in i huset på frostfritt djup. Tanken var att klippa slangen efter kommunens service å installera denna. Kommunen har en avtalsvariant utan vattenmätare som kostar 9000:-/år förutom fasta avgifter, så mycket vatten gör jag inte av med så det betalar sig. 🙂 Ha´de
Så i dag finns det ingen mätare och är då en anslutningsvagift betald, så du inte får en sådan på dig. Oavsett så blir det en mätare som ska vara frostfriit. Är det inte frostfritt in till huset, så finns ingen genväg på placering om du vill tömma till huset. En brunn blir det på något sätt för mätaren och storlek och djup kan bara kommunen svara på Den ska då vara utan botten och ha några ventiler att stänga/öppna för att tömma din slang till huset.
 
J jonaserik skrev:
Så i dag finns det ingen mätare och är då en anslutningsvagift betald, så du inte får en sådan på dig. Oavsett så blir det en mätare som ska vara frostfriit. Är det inte frostfritt in till huset, så finns ingen genväg på placering om du vill tömma till huset. En brunn blir det på något sätt för mätaren och storlek och djup kan bara kommunen svara på Den ska då vara utan botten och ha några ventiler att stänga/öppna för att tömma din slang till huset.
Tack för bra tips. Skriver till kommunens vvs å frågar hur de vill ha det, tack för att ni tar er tid. Mvh Fille
 
P PhilipRos skrev:
Tack för bra tips. Skriver till kommunens vvs å frågar hur de vill ha det, tack för att ni tar er tid. Mvh Fille
Hela grejen med sommarventilen är enligt tillverkaren att den tömmer systemet med tryckluft framåt även då vattenmätaren för att förhindra sönderfrysning, låter ju bra. Får se vad kommunen svara. Ha det bra
 
P PhilipRos skrev:
Tack för bra tips. Skriver till kommunens vvs å frågar hur de vill ha det, tack för att ni tar er tid. Mvh Fille
Det är deras VA avdelning du ska tala med, börja då inte att fråga om några kostnader som anslutningsavgift eller dyligt. Utan rakt på enligt följande.
Har nu vatten till en fast årskostnad och gör inte av med så mycket, vad behöver göras om det ska vara en vattenmätare. Tala då om att du kallställer stugan på vintern, så mätare inne kan det inte bli. Och då behöver det stängas av ute vid gatan/vägen. Vem ska ordna till det, ni eller jag. Och sen kan du fråga om kostnad. Är det dom som ska ordna en brunn, i bland är det dom och i bland är det fastighten som står för det. Är det en kostnad så säg att du vill ha det skriftligt, så dom inte kommer med något om anslutningsavgift. Kan kosta upp till 50 kkr, beroende på kommun.
 
J jonaserik skrev:
Det är deras VA avdelning du ska tala med, börja då inte att fråga om några kostnader som anslutningsavgift eller dyligt. Utan rakt på enligt följande.
Har nu vatten till en fast årskostnad och gör inte av med så mycket, vad behöver göras om det ska vara en vattenmätare. Tala då om att du kallställer stugan på vintern, så mätare inne kan det inte bli. Och då behöver det stängas av ute vid gatan/vägen. Vem ska ordna till det, ni eller jag. Och sen kan du fråga om kostnad. Är det dom som ska ordna en brunn, i bland är det dom och i bland är det fastighten som står för det. Är det en kostnad så säg att du vill ha det skriftligt, så dom inte kommer med något om anslutningsavgift. Kan kosta upp till 50 kkr, beroende på kommun.
Ja jag ringer nog till dem istället, tack ska du ha
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.