Hej!
Fick plötsligt brunt varmvatten från min 5 år gamla Nibe VVM225-Cu. Till början så var vattnet så brunt att det liknade tunn nyponsoppa, efter att vi spolat ut en hel del vatten så har varmvattnet nu en svag gulbrun ton. Inte så att man ser det när vattnet rinner ned i vasken men om man spolar upp det i vit plastskål så ser det inte så fräscht ut.

Kommunalt mjukt vatten. Kallvattnet är kristallklart. Inga arbeten i VA nätet. Grannar inte samma problem (samma panna). Någon som upplevt detsamma med en så "ny" produkt? Vad kan vara felet? I övrigt inget märkligt med den, inga läckage, värmer som den ska etc... Ska prata med en Nibe service-tekniker men skulle vara bra att ha lite på fötterna. (de är ju inte helt gratis att ta hem)

• Vit skål med oljig vätska, köksmiljö, matförberedelse, detaljbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
sådär kan det se ut med 1/20-dels ml (1 droppe) 25% lösning järn(II)sulfat i vatten - droppat i en liter vatten och sedan stått med öppen yta mot luft i 1-2 dygn

med andra ord är det risk för att det är rost och att någon korrosion på anslutande järndetaljerna som rör har startat - själva beredartanken är i koppar så den klarar sig säkert, likaså mässingsdetaljerna - frågan är vad det är som äts upp istället...

X xxargs skrev:
med andra ord är det risk för att det är rost och att någon korrosion på anslutande järndetaljerna som rör har startat - själva beredartanken är i koppar så den klarar sig säkert, likaså mässingsdetaljerna - frågan är vad det är som äts upp istället...
Tack för svar. Det som är märkligt är att det plötslig kom vatten som såg som på den här bilden. Precis som en större mängd plötsligt släppt, en teori jag fick på annat håll var att korrosion (kryprost) kan ha pågått en längre tid bakom en del av kopparn pga någon skada och att detta segment av kopparn släppt, varvid en massa rost frigjorts i vattnet. Jag har själv ingen aning men att någon järndetalj börjat korrodera och släppa ifrån sig sådana här mängder känns osannolikt. Vi har ju använt VV dagligen, så inget har blivit stående.

• En vit plasthink fylld med orange vätska, troligen matolja, vid en diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet att det är en gammal tråd men vill ändå kommentera ifall någon annan ser tråden senare.

Jag hade liknande problem som jag såg första gången kort efter att jag bytt varmvattenberedare. Jag har några gamla rör i huset men de flesta är utbytta till nya. Var så klart övertygad om att det var installatören som gjort något fel.

En tid senare kom det ett allmänt utskick från det kommunala vattenverket att de hade problem med avlagringar i stammarna och behövde spola rent rören (dvs rören i gatan). Efter att kommunen sköljt rent rören så har jag inte haft något problem igen.

Så kolla med grannarna om de också har samma problem.

En tillfällig lösning är att spola i alla kranar tills det försvinner.

Jag vill minnas att vi fick någon motsägelsefull information om att det inte var farligt att dricka vattnet, men att vi ändå inte skulle göra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.