Hej,

Jag behöver dryfta en sak. Jag skall dra om avluftaren till mitt enskilda avloppsystem då jag misstänker att den är underdimensionerad (50mm) samt jag tror inte ”skorsteneffekten” skapas med befintlig lösning då den ej går ut genom taket utan i väggen från toaletten på övervåningen. (har problem med lukt i huset ( källare) samt ute vid reningsverket.
Huset är från 1932 samt utbyggt så det är en blandning med nytt o gammalt avlopp.

Kort förklarat så är huvudstammen förgrenad till 2 ben,
1. Toaletter och dusch anslutna för båda våningarna. (befintlig avluftning) ny stam.
2. Tar kök vån 1 och tvättmaskin i källare osv ingen WC på denna.

Jag vet att den optimala lösningen vore att dra om befintlig avluftning från stam 1 och dimensionera den rätt samt dra ut den genom taket. Problemen är att det blir ett väldigt stort ingrepp i huset.

Min konkreta fråga är om jag uppnår en korrekt ventilation om jag kopplar den på avloppstam 2? Jag har mkt lättare att hitta en lösning från denna stam.

Jag har idag inga problem med torrdragna brunnar eller likande, allt fungerar bra. Försöker lösa ett luktproblem.

Tackar för synpunkter!

Har du inga torrdragna brunnar så kommer nog lukten från en otät ledning någonstans?

Om det inte läker in avloppsluft vid väggenomföringen och det tar sig ner i källaren via någon glipa inne i väggen.

Du behöver inte ha någon skorstenseffekt i avloppsavluftningen som går i huset, den är till för att jämna ut trycket vid spolningar så det inte blir vakuum.

Drar det igenom för mycket luft på vinterna så kan det t.o.m frysa i avluftningen om man har otur

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.