Hej på er!

Nyinflyttad i vårt lilla hus och i klädkammaren hänger rör som är tänkta som klädstång.
Jag vill ta bort och sätta in en lösning som sväljer mer förvaring, men hur??
Någon rörmokare som vet hur rör brukar fästas rakt i vägg? 🙃
Förra ägaren har lovat att rören inte används för vatten och är enbart uppsatta för det estetiska. Det löper heller inte några rör på andra sidan av vardera vägg. De sitter relativt löst och går att rucka på..

Tacksam för alla svar! 😊

• Kopparrör används som klädstång, fäst i en hörnvägg med vit och grå färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör fäst i vit vägg med silikon eller tätningsmassa runt kontaktpunkten.
    Skapa konto
  • Kopparfärgade rör fästa i tak och vägg som klädstång med hängande klädklämmor.
    Skapa konto
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Är det vatten så rör den inte. Men du kan ju pröva att sätta sågen i den 🤣 men jag skulle absolut inte göra det.

Jag är ju egentligen säker på att det inte går något vatten i den, men man blir ju alltid osäker när man pratar om såg 😅 tänker att det snarare borde gå att plocka bort dem där de är fästa i väggen?

Vatten kan uteslutas 😅

• Rostig kopparrörskonstruktion mot en vägg indikerar problem med VVS-installation.
    Skapa konto
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E e.Cedergren skrev:
Jag är ju egentligen säker på att det inte går något vatten i den, men man blir ju alltid osäker när man pratar om såg 😅 tänker att det snarare borde gå att plocka bort dem där de är fästa i väggen?
Om du kapar rören på bra ställen är det väl i princip bara att dra ut dem ur väggen? Du får bra kraft då... Annars hacka upp runt rören och trä ut hela rör?

Det beror väl på om man vågar lita på att säljaren vet vad han pratar om. Om det är en säljare som ex. själv har monterat dem, och verkar veta vad han pratar om. Så skulle jag nog lita på det.

Om vi antar att de faktiskt inte används. Så skulle jag nog såga av dem med tigersåg så nära väggen/taket som möjligt. Eller första kapningen en bit ut så man har något att dra i. Om de inte går att dra ut, så kapa nära väggen och försök pressa dem in i väggen. Och sedan fylla hålen spackla. Färgen lär skadas om man böjer tigersågsbladet mot väggen. Men du måste ändå måla om, efter spacklingen.

Går det inte att varken dra eller trycka. Så får man öppna väggen. Inte heller det är någon jättegrej att åtgärda. Det kan nästan vara lättare att få det fint med nya gipsskivor, än att spackla och måla över hålen.

Finessen med tigersåg här är att man kan böja bladet så det går att såga precis kloss mot väggen.

Farstatjej90
Enbart uppsatta för det estetiska? Ja herregud.... Man kan väl se till att det är rakt om det ska vara för det estetiska...

Det är nån gucka i infästningen ser det ut som? Kan väl inte bara vara limmat antar jag. Svårt att förstå hur det kommit upp om rören är hela och inte böjts.

Testa ta en hammare och knacka försiktigt på fästena. Så får du en känsla om hela väggen rör sig eller du kan få mer spelrum så du kan se hur det är fäst...

Tack för all input!! Har börjat knacka upp runt rören och det verkar vara någon kombination av lim och skruv/plugg. Får nog bli rejäla hål i väggen, så tar vi det när väl de snygga rören är nere 😏

Det enklaste är att låna en röravskärare (eller köpa för nån hundralapp på biltema). Kapa rören i lämpliga bitar och dra ut ur väggen, kanske använda en rörtång för att vrida runt.
Koppar är dyr så kanske närmaste skrothandlare vill köpa metallen av dig. .

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Enbart uppsatta för det estetiska? Ja herregud.
Han har tydligen underskattat vikten på hustruns pälskappa. Men snyggt är det om det är rakt.

• Gilla
e.Cedergren
  • Laddar…
C
En välriktad karatespark löser väl det där problemet?

T Thomas_Blekinge skrev:
Det enklaste är att låna en röravskärare (eller köpa för nån hundralapp på biltema). Kapa rören i lämpliga bitar och dra ut ur väggen, kanske använda en rörtång för att vrida runt.
Koppar är dyr så kanske närmaste skrothandlare vill köpa metallen av dig. .
Ja även om jag inte vill ha de i garderoben så känns det dumt att slänga, får kanske bli någon lösning i förrådet istället 🙂

Det är ändhuvar som är skruvade mot vägg/tak sannolikt finns det spel i kopplingarna så att det går att knuffa ihop så att de glider ur, om man lyckas få loss limmet. Annars är det bara att kapa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.