Har ett hyreshus som nuvarande hyresgäster hittat ett läckage i.
Läckaget gäller avloppsmedel. Apparaten som doserar medlet har gått sönder, verkar vara pumpen. Nu har det läckt medel från under vasken i köket genom golvet och droppar en liten pöl i källaren.
Skadorna verkar vid inspektion inte så allvarliga och vi har en plan för åtgärd av golvet.
Men till min fråga… behövs denna maskinen? Den är ditsatt av förra ägare och vi har bara fortsatt använda den. Har aldrig sett det i andra hus och vi har det inte i vårat andra hus.
Tänker om det är något som tidigare ägare (och granne) blivit på sålda. ”Detta är så bra, underhållsfritt etc etc”
Behövs den i själva verket? Någon som vet?
Läckaget gäller avloppsmedel. Apparaten som doserar medlet har gått sönder, verkar vara pumpen. Nu har det läckt medel från under vasken i köket genom golvet och droppar en liten pöl i källaren.
Skadorna verkar vid inspektion inte så allvarliga och vi har en plan för åtgärd av golvet.
Men till min fråga… behövs denna maskinen? Den är ditsatt av förra ägare och vi har bara fortsatt använda den. Har aldrig sett det i andra hus och vi har det inte i vårat andra hus.
Tänker om det är något som tidigare ägare (och granne) blivit på sålda. ”Detta är så bra, underhållsfritt etc etc”
Behövs den i själva verket? Någon som vet?
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
frågan är ju varför den sitter där? Tror ingen har satt ditt den för att de kände för det.
Nej det är direkt för avloppet och tanken som är nergrävd på tomten. Ska göra enligt grannen att det tunga sjunker och lätta flyter?? Men det tar vi med en nypa saltJ Josth skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
det är en fosforfällningsenhet och de installeras inte bara utan vidare. Finns rimligen en orsak och kanske ett krav i botten.
En relevant fråga är:
- Varför har man monterat denna inomhus? Och varför i köket?
Skall man ha kem för avloppet så skall man ju hålla detta i lämpliga utrymmen (exempelvis i källaren eller utomhus).
- Varför har man monterat denna inomhus? Och varför i köket?
Skall man ha kem för avloppet så skall man ju hålla detta i lämpliga utrymmen (exempelvis i källaren eller utomhus).
Det är förmodligen flockningsmedel för fosfor. Den binder fosfor så att det fälls ut som slam i avloppsbrunnen i stället för att åka rätt igenom markbädden och bidra till övergödning. Kommuner brukar kräva det om avloppsvattnet i slutändan hamnar i en sjö med risk för övergödning.
"Behövs den" - Kanske inte utifrån din synpunkt. Men om du tar bort den så kommer halten av fosfor att byggas upp i markbädden och när kommunen kommer och tar prov så kanske det blir "aja baja, här får du ett föreläggande om att anordna en ny avloppsanläggning".
"Varför har man monterat den inomhus i köket" - Det är det normala stället. Den ska sitta där man spolar vatten ofta så att medlet inte blir liggande i tvättstugeavloppet i källaren i tre dagar tills man kör nästa tvättmaskin.(Man kan naturligtvis tillsätta medlet direkt i brunnen också, men då behöver man ju ordna med el och övervakning.)
"Behövs den" - Kanske inte utifrån din synpunkt. Men om du tar bort den så kommer halten av fosfor att byggas upp i markbädden och när kommunen kommer och tar prov så kanske det blir "aja baja, här får du ett föreläggande om att anordna en ny avloppsanläggning".
"Varför har man monterat den inomhus i köket" - Det är det normala stället. Den ska sitta där man spolar vatten ofta så att medlet inte blir liggande i tvättstugeavloppet i källaren i tre dagar tills man kör nästa tvättmaskin.(Man kan naturligtvis tillsätta medlet direkt i brunnen också, men då behöver man ju ordna med el och övervakning.)
Klicka här för att svara

