Vattenpumpen i mitt torp går, sedan en tid, oavbrutet hela tiden. Alltså torde givaren på hydroforen behöva justeras. Har öppnat kåpan (se bild) men funderar över vad jag ska skruva på?

• Öppen hydrofor med synliga elektriska anslutningar och justerbar fjäderspänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, sannolikt inte.
Antingen är den igensatt eller trasig på annat sätt. Eller också har du inte det tryck du borde. Den ändrar inte spontant inställning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
3 305 skrev:
Vattenpumpen i mitt torp går, sedan en tid, oavbrutet hela tiden. Alltså torde givaren på hydroforen behöva justeras. Har öppnat kåpan (se bild) men funderar över vad jag ska skruva på?
Du behöver troligen göra rent röret som känner trycket, det har blivit täppt med klägg och rost så den känner inte att trycket uppnåtts.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du behöver troligen göra rent röret som känner trycket, det har blivit täppt med klägg och rost så den känner inte att trycket uppnåtts.
Den känner av tryck. Då jag bryter strömmen och slår på igen, så förblir pumpen avstängd fram tills trycket sjunker. Då startar pumpen och går sedan oavbrutet...

Vilket tryck ska pumpen klara av att ge?
Vilket tryck kommer den upp till?

Vid vilket tryck startar pumpen nu?
Har du koll på vilket tryck pumpen startade vid tidigare? Vad i så fall?

Sitter pumpen nere i brunnen eller uppe?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Man måste mäta tryck innan man agerar. Eller på vinst och förlust lägga lite tid på att föra rent ingången till tryckvakten.

En gammal sliten pump t.ex..kanske inte orkar trycka upp trycket till tryckvaktens nivå.

Jämnt och stabilt tryck eller pulserar det när pumpen borde ha stannat?
Kan du tappa upp en hink vatten innan pumpen startar?

Demmpa Demmpa skrev:
Vilket tryck ska pumpen klara av att ge?
Vilket tryck kommer den upp till?

Vid vilket tryck startar pumpen nu?
Har du koll på vilket tryck pumpen startade vid tidigare? Vad i så fall?

Sitter pumpen nere i brunnen eller uppe?
Pumpen sitter i käłlaren, d.v.s. uppe.

S
Har du ejektorpump? Sök på forumet på "ejektorpump tryck" så hittar du många trådar om personer med en pump som går. Om de trådarna är hjälpsamma för dig låter jag vara osagt, men kanske kan det vara något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.