Hej!
Undrar om ngn har erfarenhet av att låta vattnet frysa i en PEM-slang och tina upp systemet vid användning?

Jag har en 55 m lång PEM-slang 32 mm med intag av havsvatten till sommarstugan. I denna ligger det en 50 m lång Ebeco (10 w/m) värmekabel som hittills har hållit slangen fri från is. Problemet är att kostnaden börjar dra iväg, jag hade trott att förbrukningen skulle stanna vid 12 kWh per dygn (10w x 50m x 24h) men så är inte fallet, snarare det dubbla.

Min fundering är om man kan låta slangen frysa och sen slå på värmekabeln ngt dygn innan man ska dit? Erfarenheter av detta? Ngt som kan ta skada? Kommer kabeln klara att tina isen?

Tacksam för era tankar!

Slangen klarar att frysa, det brukara vara slangkopplingarna som fryser sönder.

E Edlunn skrev:
Slangen klarar att frysa, det brukara vara slangkopplingarna som fryser sönder.
Nja jag skulle inte ta den risken. Så här såg min slang ut nu efter vintern. Till nästa vinter kommer vi blåsa ur slangarna ordentligt innan vi stänger för säsongen.
Sprucken och skadad vattenslang på ett träunderlag efter vinterförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Nja jag skulle inte ta den risken. Så här såg min slang ut nu efter vintern. Till nästa vinter kommer vi blåsa ur slangarna ordentligt innan vi stänger för säsongen.
[bild]
Ojdå, trodde jag inte. För min del blev det en värmekabel och det har funkat fint

P PHAS skrev:
Ojdå, trodde jag inte. För min del blev det en värmekabel och det har funkat fint
Har du termostat på värmekabeln eller bara rakt in i ett vägguttag eller strömbrytare, så blir det dyrt. Med en elektronisk termostat som sätts på + 5 C och givaren ( går att skarva till 100 meter ) sätts på det grurndaste stället, så går kostnaden säkert ner med minst 70 %. Klart allt beroende på hur djupt slangen ligger.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du termostat på värmekabeln eller bara rakt in i ett vägguttag eller strömbrytare, så blir det dyrt. Med en elektronisk termostat som sätts på + 5 C och givaren ( går att skarva till 100 meter ) sätts på det grurndaste stället, så går kostnaden säkert ner med minst 70 %. Klart allt beroende på hur djupt slangen ligger.
Rakt in i uttaget. Kabeln är självreglerande men har satt den på timer, är aktiv ca 6h per dygn, rätt ok kostnad med det upplägget

P PHAS skrev:
Rakt in i uttaget. Kabeln är självreglerande men har satt den på timer, är aktiv ca 6h per dygn, rätt ok kostnad med det upplägget
Självreglerande i all ära men inte helt, den ligger alltid på och förbrukar en del. Att ha timer är inte fel det heller, om det inte fryser mellan drifttiderna, men då är det 100 % drift på den. Nu ska jag inte säga vad som är bäst, men en temostat som håller + 5 C är näst intill oslagbart. Och blir det varmt i backen med + 5 C så stängs den av helt.

• Gilla
PHAS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.