Hej
Jag ska byta vattenmätarkonsol till en Vatette. Huset är från 1946. Inkommande servis är ett kopparrör som jag mätt yttermåttet till 34,5 mm. På den nya konsolen är det en klämkoppling Vatette PE 35 mm med platsinsats för pex.
Min fråga är ifall 34,5 mm är en gammal dimension och hur jag i så fall kopplar ihop det?
/Hasse
Jag ska byta vattenmätarkonsol till en Vatette. Huset är från 1946. Inkommande servis är ett kopparrör som jag mätt yttermåttet till 34,5 mm. På den nya konsolen är det en klämkoppling Vatette PE 35 mm med platsinsats för pex.
Min fråga är ifall 34,5 mm är en gammal dimension och hur jag i så fall kopplar ihop det?
/Hasse
36 är en äldre kopparrörsdimension.
35 är standard.
Det kan ju även vara så att ditt kopparrör är lätt ovalt.
Mät på flera ställen. 👍
Plasthylsan Vatette PE 32 kan du byta ut till en klämring 35mm för att få "kopparrörsände".
35 är standard.
Det kan ju även vara så att ditt kopparrör är lätt ovalt.
Mät på flera ställen. 👍
Plasthylsan Vatette PE 32 kan du byta ut till en klämring 35mm för att få "kopparrörsände".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar Krilleman.
Jag har nu mätt med skjutmåttet få flera ställen i olika riktningar och får det bara till 34,5 mm. Men kanske funkar en klämring 35 mm ändå. Att det ligger inom toleranserna. Skräckscenariot är ju att inte få ihop det när vatten är avstängt.
Jag har nu mätt med skjutmåttet få flera ställen i olika riktningar och får det bara till 34,5 mm. Men kanske funkar en klämring 35 mm ändå. Att det ligger inom toleranserna. Skräckscenariot är ju att inte få ihop det när vatten är avstängt.
Klicka här för att svara