Byggahus.se
Mitt renoveringsruckel till hus har en takkupa där taket med betongpannor sett sina bästa dagar. Om det nu haft några bra dagar då någon fick för sig att lägga om hela taket med betongpannor på den gamla läkten osv och inte mycket stämmer med bredder osv mot vindskiveplåtar och andra möten. Grannhuset byggt samtidigt har originalteglet kvar och det ser tio resor bättre ut.

Skadat gammalt gjutjärnsrör i ett hörn av ett rum under renovering med synliga träbjälkar och en öppen takdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet tak med betongpannor och ett gammalt ventilationsrör på en takkupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom taket går ventilation som ska bort och ett gjutjärnsrör som jag antar är luftning till avloppet. Avloppet används inte idag då det är utdömt och jag bor inte i huset. Avlopp ska väl grävas så småningom med ny trekammarbrunn.

Jag har rivit innertaket i det gamla badrummet i takkupan och lagat en takstol som var avrutten. Jag tänkte lägga om taket på endast takkupan nu eftersom det fortfarande regnar in kring ventilationen och i mötet med det brantare taket. Jag vill då ta bort luftningen helt. Kan man inte lösa det på något annat sätt då när avloppet görs om. För det första är det fult och opraktiskt att ha det kvar i badrummets hörn, och känns som ett gissel nu när jag ska lägga om taket. Ingen bra idé att docka på det på en eventuell ny rördragning i bjälklaget eftersom det är gamla gjutjärnsrör som ska bytas, tänker jag.

Kan jag helt sonika kapa av det, trä på en plastpåse tills vidare, eller tänker jag dumt?
 
Mikael_L
Om du ska ha trekammarbrunn (dvs infiltration/markbädd) så kommer du behöva en avluftning då.
Du kan väl iofs ta bort befintlig ifall den går till avlopp som inte används.
Men du bör nog åtminstone förbereda för en ny avluftning över tak i framtiden ifall planerna redan nu inbegriper en trekammarbrunn.

Den biologiska bädden kräver att det är en avluftning för att fungera, bara en vakuumventil fungerar inte.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du ska ha trekammarbrunn (dvs infiltration/markbädd) så kommer du behöva en avluftning då.
Du kan väl iofs ta bort befintlig ifall den går till avlopp som inte används.
Men du bör nog åtminstone förbereda för en ny avluftning över tak i framtiden ifall planerna redan nu inbegriper en trekammarbrunn.

Den biologiska bädden kräver att det är en avluftning för att fungera, bara en vakuumventil fungerar inte.
Tjenare. Tack för svar. Ja det kommer grävas ny trekammarbrunn så småningom. Är praxis då att man kör luftning på taket fortfarande? Hade förenklat om man kunde dra ut den genom källarfarstu eller något.

Men det finns en likadan luftning på baksidan kåken och jag skulle bli glad om jag slapp ha två genomföringar. Isåfall skulle jag lämna den på baksidan när taket ska läggas om, då borde man väl bara kunna docka på den så att säga? Den jag tagit bild på är mitt ovanför entrén och sticker i ögonen, och där är dessutom bara takets lutning 22,5 grad. Bland annat där i skarven det läckt in.

Kommer riva av taket och skruva på TP20 tills taket byts i sin helhet. I dagsläget betongpannor med tonvis mossa och två mycket tveksamma genomföringar. Det läcker som fan.

Är det bara typ sluten tank och så som man kan ha vakuumklocka till eller? Infiltrationsbädd kräver riktig luftning alltså? Tack för info.
 
Mikael_L
Ja man kan (såvitt jag vet och tror) avluftningen ut genom en vägg eller på något annat sätt.
Det viktiga är (såvitt jag förstått) att det är öppen luftpassage mellan inspektionsrör/luftning i slutet av markbädden/infiltrationen och avluftningen på taket (eller liknande).
Det behövs för att den biologiska aktiviteten som är en del av reningen ska fungera.

https://markgrossen.se/enskilt-avlopp/infiltration/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.