Vatten & Avlopp
xxargs: slammet i botten ser nästan ut som jord... är det bara järn (rost) så löses det ganska fort av ganska konc. saltsyra som droppas på slammet och blir en gul lösning om det hålls fortfarande koncentrerat och granulatet bör försvinna helt, är det jord/lera så händer det inte så mycket, även om det kanske fins lite järn i denna. som andra redan är inne på så är det förmodligen
George Omu: [citat] Det stämmer! Ringde kommunen nu. De har varit här och härjat och tar på sig detta. Får se om jag erbjuds städning och besiktning av parketten
jonaserik: Det med att tryckskruen gått av, lite lurigt, kan beror på att den inte varit en bit upp på slangen. Tror att det går att sätta dit en ny bara och att den sitter ett par centineter upp på slangen, den ska klämma helt på slangen. Är den inte uppå helt så blir klämmen lite fel, Det med att slangen går att vrida Tja i bland går det men ska i möjligaste mån vara stum. Någon ny
Nemiro: Jag fyller på uppe till höger vid lufttrycksmätaren med en kompressor. När den är tömd står den på noll när jag fyllt står den på 2. Sen har jag inte kollat vad som händer.
Kapsyl: Känner du dig ambitiös så finns det elektroder för gjutjärn att svetsa med.
Alpine19: [citat] Blev inget motstånd, gick nästan dra runt för hand samt att röret inte nådde in till kanten i kopplingen. Lyckades som tur slipa ned kanten tillräckligt så att kopplingen fick nytt grepp och därmed gick att gänga vidare tillräckligt långt för att lösa ovan 2 avvikelser så det blev ett bra och tätt resultat. Nu är värmesystemet uppfyllt på nytt och samtliga element
xxargs: Innan du ta första spadtaget så måste allt vara klart med kommunen - vilket ofta innebär dialog med kommunen, dig och leverantören av utrustningen, anläggningsbeskrivning mm. fram och tillbaka tills ett godkännande är på plats. har du hög skyddsnivå så måste du ha fosforbindning på ett eller annat sätt vilket innebär tillsyn och underhåll och påfyllning av kemikalier eller byte
Johan2748: Allt gick igenom och var inga konstighet, så ångesten totalt i onödan, men tack för hjälpen o lugnande orden!
ricebridge: Finns några som säljer, bl a https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/larm-till-tankar/niva-larm/ https://www.svensktavlopp.se/tillbehor/nivalarm/
mekarkenneth: Jag har en vägghängd toalett som är ca 1,5 år gammal. För några månader sedan fick vi en läcka i badrummet och toaletten och armaturen fick plockas ned, blev liggande i ca 2 mån, för att sedan sätta upp igen. När den var uppsatt igen luktade det mycket illa från toaletten. ”Kemisk” doft. Det var bubblor i vattnet och en skimrande hinna på ytan i toalettstolen. Till slut öppnade
BirgitS: [citat] Det beror ju på vad som är för kall- resp. varmvatten. [citat] Sätt in en Ballofix så att det går att stänga av (ena) vattnet utan att göra det för hela huset.
Dolset: Hej, Någon som kan tipsa om ett prisvärt vattenmätarskåp/kopplingskåp? Behöver få plats med vattenmätare, 6 kallvatten och 5 varmvatten fördelare. Gärna så litet som det bara går. Kan monteras i 120mm regelvägg. Eller är det värt att köpa färdigt kit från LK eller vatette?
Fredrikhedman: [citat] Jo tanken har slagit mig, men tycker det kommer väl mycket för att vara kondens och det upphör på direkten så fort jag vrider av kranen i duschen.. Känns som det läcker på något vis i kopplingen till blandaren men förstår inte hur det kan läcka tillbaka genom skyddsröret isåfall och det läcker ingen annanstans kring blandaren vad jag kan se
MagHam: Palla upp stöd under Y-röret innan du fyller. Annars försämras det som redan nu ser ut som en liten svacka.
TonyTech: [citat] [citat] Tack för svar. Såg att du tidigare tyckte du att 16mm var okay som matning. Kan jag köpa 16mm rir och använda det från vvb till blandare, sedan blir det en bit till duschblandare. Totalt kommer längden rir vara ca. 20m då inräknat rör VV och KV. även KV till disk och tvätt. Jag kan dra det i installations skickt. Bör man isolera dessa rör extra eftersom de är lite
jonaserik: [citat] Det ser ut att vara bra fall ut och då behövs ingen backventil. Den kan skapa problem med att skit sätter sig i den och det bygger upp en plugg. Så hoppa över backen.
hempularen: Jag har inte sett en sådan ändpropp, men det borde gå att skruva av den om du håller mot med en skiftnyckel. Men vad har du för att skruva på plastproppen? Den ser rund ut så ex. en polygrip. eller rörtång borde fungera.Men mjust detta att den ser rund är lite konstigt. har som sagt inte sett en sådan tidigare. När du sedan ansluter avloppet, så kolla att du verkligen får ett
KJD: [citat] Men känns inte som den med "tätskiktspåsen" har fått några högre lovord bland dom som använt den. Har du själv byggt med den? Har du några bilder/tråd/erfarenheter? En fundering jag hade var uppbyggnaden av den egentliga ytterväggen, den utan tätskikt vill säga - räcker det med plywood och ångspärr där? Så bygger man den uppbyggda slutliga innerväggen
MBygg: Gammal tråd men vore intressant att veta om du lyckades tvinga på Fernco 50-65 över 67 mm gjutjärnröret och om avloppet fungerade bra efteråt. Står nämligen inför samma problem.
Dilato: [citat] Tvättmaskinen har också vattenlås eftersom det alltid blir kvar lite vatten i slangen och pumpen.
gaia: [citat] bästa knäpp är att kamma håret innan tvätt. Man tappar en antal hårstrån varje dag och man kan kamma ut dom som lossnat eller håller på så att dom inte följer med tvättvatten..... effektivt vid långt hår. jag har testat och det fungerar väl och förlänger markant rensintervaller av vår golvbrunn
tommib: Ja, du kan skruva en PRK402 rakt på utkastaren. Det står säkert att de inte garanterar att den dränerar som den ska om du har slang ansluten så du måste nästan kolla det. Vill du vara på den säkra sidan skruvar du dit en T-koppling och sätter en kulventil på sidosticket. Då kan du stänga utkastaren och sedan öppna kulventilen så dräneras det ordentligt. Som en bonus kan du sätta
saltet: Börja med ettvattenprov på råvattnet. Beställ själv från ackrediterat institut Då kan du få bra förlag.
xxargs: [citat] en del ventil/rens i ducshkabin har också en vattenlås vilket inte alltid inses och det skall tas ur en kopp eller liknande innan man kommer åt allt i vattenlåset och försöka få ur böset. titta också i golvbrunnen där slangen rinner ut att det inte byggs upp en vall av bös kring utloppet och hindrar flödet - det brukar vara sådant om hindra flöde till en början men efter
FoIo: Tack för svar. Tänkte att jag skulle ha rätt prylar hemma och ifall det var något som måste beställas. Ja annars får jag köpa en ny , men jag gillar det nostalgiska med modellen och den passar det lilla handfatet så bra. tack för svaren hoppas bara jag får isär den... Folo
jonaserik: Innerdelen är gängad i underdelen. kapa till en träbit som passar i överdelens hål. De är nog någon kant som kan ta emot, så det går att vrida den.
Juldagen: [citat] Hur diffar jag vad problemet är? Och framför allt hur åtgärdar jag det?