Hej

Jag har en vattenutkastare som läcker enligt videon.

Det är en sådan:
https://www.bauhaus.se/vattenutkastare-fm-mattsson-4293-0400

FM MATTSSON 4293-0400

Jag fattar inte vad som är fel? Normalt borde den läcka när den stängs om det är packningen som är dålig?

Samt vad har skruven på toppen för funktion?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Hej

Jag har en vattenutkastare som läcker enligt videon.

Det är en sådan:
[länk]

FM MATTSSON 4293-0400

Jag fattar inte vad som är fel? Normalt borde den läcka när den stängs om det är packningen som är dålig?

Samt vad har skruven på toppen för funktion?
Killgissning: skruven är för att ta ut insatsen (spindeln?) Som förmodligen är den som orsakar läckaget. Hade en FM Mattson för ett par år sedan som hade detta felet och jag fick en ny spindel tror jag det kallades.

• Gilla
SMZ
  • Laddar…
Det där känner jag igen! Det blev värre och till slut kom inte något vatten ur slangen förrän jag hade skruvat upp kranen jättelångt. Det slutade med att hela innanmätet släppte och flög ut på marken och då kom det en jädra massa vatten tills jag lyckats skruva tillbaka kranen igen. 😂 Har inte rört den sedan dess så tyvärr har jag fortfarande inte en aning om vad felet egentligen är...

• Gilla
ptk
  • Laddar…
jag trodde först det var en packning men d n läckerbiten i stängt läge.

Ska man byta ut hela eller kan det vara en enkel åtgärd som krävs?

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Hej

Är det någon skillnad på dessa två:

[länk]

[länk]
Uhhhh det verkar som att den första är för nyare utkastare. Men jag har inget korrekt svar till dig i denna frågan. Bättre ta kontakt med någon som inte killgissar 😉

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Hej

Är det någon skillnad på dessa två:

[länk]

[länk]
Min enda erfarenhet här är att min gjorde likadant och när jag gick in i butiken som installerat den räckte de mig en påse med en insats/spindel i redan innan jag avslutat min mening med felbeskrivning😂

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
H
Vanligt fel.
När man stänger av kranen så vrider folk tills det tar stopp.
Man ska bara vrida tills vattnet slutar komma, tror det är 1 1/2 varv kvar på min kran innan stopp.
Spindeln tar stryk av det sa dom att bottna den.

Enklast är att ta med spindeln till VVS firma.
Slå av vattnet.
Släpp den lilla skruven.
Sen vrider du på spindeln likt som du öppnar vatten kranen helt tills den släpper.
Finns 2 typer ny och gammal.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

ullet
Är oftast två delar i den där kranen som kan orsaka läckage:
1. Spindeln/Packningen, då läcker det när kranen är stängd.
2. Kranöverdelen (den som du faktiskt snurrar på), då läcker det genom dräneringshålet när kranen är igång.

Hur som helst lätt, att byta som redan är beskrivet tidigare.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
H Hallerudsbo skrev:
Vanligt fel.
När man stänger av kranen så vrider folk tills det tar stopp.
Man ska bara vrida tills vattnet slutar komma, tror det är 1 1/2 varv kvar på min kran innan stopp.
Spindeln tar stryk av det sa dom att bottna den.
Mjae det beror troligare på att man inte äöppnar kranen helt och då får man kavitation i kranen. Det var i alla fall det som hänt med våran. (det var grävt hål i metallen på flera ställen)

Har en granne som förstört 3 st utkastare genom att dra åt ordentligt. Upplyste om detta och sedan dess har hans utkastare inte gått sönder.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.