Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kan bara bekräfta. Stopp på gång. Hoppas på det bästa att kaliumhydroxid och hett vatten kan lösa det: https://www.clasohlson.com/se/Avloppsrensare-Mudin-Express,-Norenco/p/31-9567 Annars krävs mekanisk rensning, t ex spolning.
4 svar · 643 läst
J
jonaserik: Inget är omöjligt. Kan vara bra att släppa ner vätan i en större grop och den sedan sjunker. Det med att du befarar väta under något, kommer att bli om gropen blir full och det inte hinner sjunka. Finns ett uttryck Så länge något fungerar, så rör det inte. Om det blir bättre i ditt fall med en grop kan jag inte säga. Det vatten som kommer från stupen, åker det ner i marken eller
9 svar · 1,7k läst
schnyggve
schnyggve: Såg vad anoden kostade jmft med en ny beredare… bara att köpa en ny.
9 svar · 3,6k läst
·
DrKron
DrKron: Jag vet att det är en gammal tråd men vill ändå kommentera ifall någon annan ser tråden senare. Jag hade liknande problem som jag såg första gången kort efter att jag bytt varmvattenberedare. Jag har några gamla rör i huset men de flesta är utbytta till nya. Var så klart övertygad om att det var installatören som gjort något fel. En tid senare kom det ett allmänt utskick från
3 svar · 2,3k läst
·
K
Kirre2021: Ser ju ut som den inte ens är klämd av ringen, stämmer det? Om ja, då är det verkligen inte bra. Normalt brukar det vanligaste felet vara att den sticker ut under klämringen men här ser det ut som att ringen inte ens sitter rätt. Fattar fortfarande inte varför så många slarvar på badrummets viktigaste del 😡, dvs vid brunnen.
1 svar · 1,4k läst
·
Blivit med sommarhus
Blivit med sommarhus: Där vi slutligen placerade bdt och septitanken vart så långt ner som det gick till berg, inte så långt ner som du ser i bild. Bredvid bdt tanken tillkom två pumpar, den ena pumpar vattnet från bdt tanken upp till en upphöjd reningsbädd ca 5-10m bort. Den andra pumpen pumpar bort vatten runt de båda tankarna. Denna del av tomten blir rätt torr under sommaren men från snösmältning och
49 svar · 13,4k läst
·
J
jonaserik: Var är nivån i VP-hålet, vet du det, så är det grundvattennivån och om det skulle spilla över till vattenhålet, så fylls allt upp till samma nivå igen. Kan bli att det blir lite jojo på nivån i VP-hålet men gör inget. Att trycka är en sak och spola en annan sak och vid tryck nära VP-hålet, kan det släppa sten från väggarna. Jag spola med en högtrycksbil mina hål som är 100
10 svar · 1,2k läst
Draax
Draax: [citat] Jag har pratat med flera leverantörer och rörläggare, alla säger att man inte bör backspola flera hundra liter rent vatten i avloppet, det är inte tillverkat för att kunna hantera sådana mängder och förstörs.
2 svar · 1,0k läst
H
hempularen: Beroende på vilken typ av mark du har. Så kan det behövas grus av lämplig kvalitet att fylla runt ledningen. Så räkna med 2 - 4 000 kr för grus med transport, utöver det du har räknat fram hittils. Sedan om det behöver grävas även utanför tomten, så kan det tillkomma lite kostnader för tillstånd att gräva i gatan, varningsskyltar osv. Och om det är asfalt en skaplig summa för
6 svar · 3,2k läst
T
trikraske: Hej Jag gör iordning ett rum i källaren genom att bila bort gammal betong, gräva ur och sen isolera golvet och lägga golvvräme ovanpå. Kommer att använda rummet som tvättstuga till att börja med men vill förbereda för WC/dusch/tvättställ. Avloppet kommer uppifrån och jag kommer att bygga in det i ett schakt utanför tätskiktet och i dett schakt kommer det komma ut 2 pexrör men
0 svar · 898 läst
A
Andreas Kneg: Ok, men det finns väl massor av vatten kvar i ledningsr och element även om man stänger av en kran i källaren? Eller menar du att man stänger av tillvattnet på något sätt så att rören töms?
2 svar · 597 läst
·
K
KristerLo: Har installerat en baga bdt med infiltration. Entreprenören gjorde en "kulle" runt brunnen för att det inte skall frysa. (Han fick inte ner den djupt nog pg av berg) Jag har svårt att tro att det kommer att frysa då 90% av vattnet är varmt, diskmaskin, dusch, tvättmaskin som mer eller mindre går varje dag.
0 svar · 729 läst
·
P
Peobjörn: [citat] Det behöver inte vara tätt. Det är lodrätt fall så det blir som en tratt.
4 svar · 528 läst
S
stahre87: [citat] Nej
4 svar · 1,0k läst
S
Farstatjej90
Farstatjej90: Jag tror inte du ska försöka täta något där. Blir det läcka är det bättre det är öppet så du ser och kan åtgärda....
1 svar · 1,0k läst
·
P
PhilipRos: [citat] Ja jag ringer nog till dem istället, tack ska du ha
12 svar · 1,5k läst
·
S
Staffan Jondelius: [citat] Hur gick det? Kunde du byta? Jag har samma problem med likadana kramar. Finns det packningar att köpa till dessa kramar?
5 svar · 3,1k läst
·
Z
zingo: Lägesrapport Köpte Unipaks påse med lin och pasta för 62 kr. Gjorde precis som det stod i bruksanvisningen och det som också verkade helt logiskt. Drog åt proppen med manometern (som jag satte dit med gängtejp). Och det blev helt tätt. Lyssnade med örat mot toppen och hörde inget. Hämtade stetoskopet för att verifiera och hörde inget då heller 😬 Sedan rörde jag inte kranarna på
14 svar · 1,4k läst
·
D
Don_Tom: Tack för svaren - den såg dock inte ut som på bilderna och jag tvivlar på att tanken ens är att den skall gå att demontera. Jag drog så hårt jag kunde rakt uppåt och fick med mig teleskopröret. Inte ens i demonterat skick lyckades jag lokalisera några skruvskallar på kupoldelen; trots att skruvarna gick att se underifrån. Det var rejält rostigt så de kan såklart finnas där men
3 svar · 810 läst
·
H
H-Thomasson: Du får borra sönder låset som sista åtgärd. Mässing går lätt att borra i.
6 svar · 1,5k läst
·
M
MalinSäl: Här kommer ett tips! För er som har bastu lägg in slangen där, sätt på bastun och låt slangen bli uppvärmd. Slangen får en skön stund och du kommer bli mindre irriterad när du jobbar med den! Win-win! 😊
12 svar · 23,3k läst
data55
data55: Har ett kök ifrån 1983 där avloppet sitter i en muff som sitter jämt med golvet i betong. Bör man följa moderna instruktioner med plastmatta i diskbänken eller bara låta det vara öppet där bak som i gamla kök? Har ingen bild just nu men ser ungefär ut såhär men det är en 45 grader rör man ha stoppat i golvet istället för rak förminskning. [bild] Bonusfråga: borde man byta ut
0 svar · 1,5k läst
·
tommib
tommib: Utöver det som skrivs ovan så är legionella främst ett problem när man får i sig det via aerosol. Eftersom jag utgår ifrån att du inte duschar i handfatet på toaletten så är aerosolbildningen väldigt begränsad. Att dricka legionellabakterier är inte något stort problem.
21 svar · 3,4k läst
·
4integration
4integration: Spol-killen kämpade en halvdag igår och tillslut filmade han bakvägen och hittade proppen men den var mkt hård så gick inte att spräcka. Troligen har dom tappat ner nåt i röret när dom bytte ut rören i badrummet och sen tog det ett tag innan den kilade fast sig. Idag har snickare, rörmokare och en tyngre sugbil varit här. De sög upp allt stående vatten men sågade upp en vägg vid
10 svar · 3,0k läst
·
B
basseman: Tryckstötdämpare/tryckslagdämpare
3 svar · 1,0k läst
·
S
sdlfkjlsdf: Var omöjligt att få loss den rostiga pluggen (inte helt oväntat). Får nog be min VVSare byta ut hela T-kopplingen.
4 svar · 984 läst
·
KnegarnDegarn
KnegarnDegarn: Var noga med att få tag i en bessman som är bekant med hantverket och har historik inom relining. Händer att bessmän försöker göra sig en lätt hacka på att killgissa färdiga och helt fungerande färdiga system. /railargubbe
7 svar · 1,2k läst
E
ekmariek: [citat] För att säkerställa att inte en ledning som går i en fryskall miljö kan du lägga in en elslinga i röret som håller över 0 gr på vattnet.
7 svar · 3,0k läst
BirgitS
BirgitS: Ett förslag är att placera kommoden på vänstra väggen långt ner, toaletten ovanför och duschen i övre högra hörnet. Det är bra att placera duschen långt bort från dörren så att man inte behöver gå på ytan närmast duschen, den är ofta lite blöt, när man ska till handfat och toalett. Dessutom blir det lättare att få till ett bra fall på golvet.
1 svar · 392 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.