Vatten & Avlopp
BirgitS: Ett förslag är att placera kommoden på vänstra väggen långt ner, toaletten ovanför och duschen i övre högra hörnet. Det är bra att placera duschen långt bort från dörren så att man inte behöver gå på ytan närmast duschen, den är ofta lite blöt, när man ska till handfat och toalett. Dessutom blir det lättare att få till ett bra fall på golvet.
13th Marine: Vilken modell är det? Borde gå att identifiera utifrån denna länk. https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar Jag skulle gissa på att det är en Nordic: https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/product/csev206387 Den kan läcka om ett av cisternfästena gett
kawa 440: Fråga 1 Hur stoppa jag bakspolningen på denna mojäng verkat ha hakat upp sig 🤔 Fråga 2 Hur tar jag bort gamla inlägg ?
Skodin: [citat] Visade sig vara en läcka i sugslangen så jag fick byta den ut till brunnen.
kawa 440: [citat] Hej någon som vet hur man stänger av backspolingen på en sådan mojäng
Krilleman: Just det förfarandet benämns inte i säkervatten. Men skulle du behöva sätta en 90º böj i ett kök, för att gå in i vägg, så gör det. Kommer att fungera alldeles ypperligt. Oerhört vanligt...
ricebridge: Anlita en rörmokare. Precis som du var inne på så finns det mycket som kan gå fel. Dessutom måste ju rören i golvet flyttas. Jag brukar tänka som så att vatten och el är de två saker som man ska leja ut, ifall man inte vet riktigt vad man gör. Båda kan orsaka ganska stora skador ifall det skiter sig.
wildeside: Skulle inte börja mickla med det som går ner i golvet om jag inte va 105% säker på att jag kan och kommer åt att göra om allt om det börjar läcka efter vattenlåset ner mot golvet någon stans.
Turdus: Går det att skruva ur anslutningarna i den här fördelaren utan att paja ”krympkopplingen” av pexröret? Antar att de inte är gjorda för att demonteras som t.ex en klämringskoppling? Fördelaren i fråga: https://golvvarmebutiken.se/vvs/fordelare/uponor-aqua-plus-fordelare-utv-lopmutter-qe-e-nkb?v=86-1870288&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIk-D1hZLUhQMVUkKRBR2lCAr-EAQYIyABEgLerfD_BwE
Clarcsson: [citat] Det sticker upp en bit av röret 20cm kanske innan stupröret blir påkopplat men vet inte hur djupt ner andra änden går men det är ner under golvnivå i källaren så det är någon meter som ska grävas. Den enda instruktion som jag fått är att det ska gjutas igen och att dom vill ha en bild på utfört arbete så de vet att det är gjutet och då tänker jag mig att jag gör
SimonZ: Hej, Nej det har inte varit tomt i slangarna, men vi råkade gräva ett litet jack på en av slangarna till till ejektorn så vi skarvade den (under mark mellan ejektorpump och brunnen). Kom garanterat in luft i systemet då. Efter det släppte jag på vatten undertill in i ejetorpumpen igen och är rädd att jag då släppte in massa avlagringar och skit från botten av hydroforen in i systemet
paralun: [citat] Jo egentligen ser jag ingen skillnad på köket och annat rum som saknar golvbrunn. Men det blir ju en till vattenledning som kan börja läcka och den måste då vara helt säkert monterad som ledningarna ska vara till ett kök.
jonaserik: [citat] Rätt tänkte mer på bilden 🙁och med VV KV i den som en vanlig blandare, då är vinkeln en ventil med packning innomhus
RocketScienceSmurf: Planerad avloppstank till ett fritidsboende planerat att kunna användas som året-runt-boende är en PipeLife Septic III som har ett förinstallerat 110-rör som utlopp (samma som inloppet). Slamsugningsbilarna har enligt uppgift 3" eller 75mm kardankoppling modell 42 så jag behöver dels fixa ett rör som går ner hela vägen i tanken plus någon form övergång från 110 till 75 samt
philsson87: [citat] Guld, tack så mycket. Då är det helt enkelt alltid samma gänga på en och samma diameter :)
TornQQQ: [citat] Tack för info
SågspånPappspikEternit: Jag permanentbodde i huset med manganvattnet, så det har jag ingen erfarenhet av hur det blir om det är vatten ståendes.
göran lrnnart fritzsche: ejektorpump cpes3 söker reservdel
Makkan1234: Aha sedärja, ja det är alltid spännande att gräva upp gamla grejer. Kapa av gjutjärnet jäms med stosen och kläm ner en gumminippel. Det finns de som passar gjutjärn/pp rör.
HuvudetPaSpiken: [citat] Ah och nu förstår jag va du fick för dig :)
Byggaren Bengt: [citat] Nej menar inte just dom specifikt utan mera i allmänhet, men har inte kollat på ganska länge så de kanske har blivit billigare numera. När jag byggde mitt exempel fanns inget vettigt förutom någon rostfri storköks modell som var svinaktigt grisdyr eller riktigt kassa varianter med små sandfällor som var omöjliga att tömma med en spade. Jag byggde min i anpassat mått efter en
Krilleman: Svart "PEM" utan blå rand är oftast PEL. PEL gjorde sitt intåg 1960/1970. Det i kombination med gjutjärn, gör att jag datera denna installationen tidigt 70-tal. Sidan 28: [bild] https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://vav.griffel.net/filer/rapport_2011-14.pdf&ved=2ahUKEwiy7tGYu9GFAxX3JBAIHR-GAHkQFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw0FojnsHkxh7jknkXpyCMir
GK100: [citat] Du fåt stänga av KV, VV och VVC för att jobba vettigt med dina avstängare i lägenheten. Sök utefter rören så du hittar ventiler att använda. Sen kanske du ska börja i din ände och fundera på vad du ska byta till där och hur du gör det på ett bra sätt. Som så ovan, osäker på detta du verkar vara är det nog där du kan få onödiga problem om du inte har planen klar. Att
Ilona Autio: [citat] Tackar!
jonaserik: Det finns kopplingar för RiR och övergång till koppar, där inga problem. Bara att det inte finns skarvar i någon vägg. Hur det ska anslutas i toan får du se i manualen.
Daggan Maggan: [citat] I fastigheten, vi köpte för 3 år sedan, visste vi att vattnet var gulaktigt . Då köpte jag vattenrening från JMS Vattenrening och det var det sämsta jag kunde ha gjort. Kostade över 25000 kr och gjorde ingen skillnad på vattnet. Försökte få rättelse men de skyllde bara ifrån sig. Det sa att reningen var felinstallerad , sedan sa de att brunnsvattenpumpen gick baklänges. Vi