Hej!
Jag har bytt ut hydrofor och ventilpaket för vår borrade brunn. Minsta difftryck jag kan få är 2,5 bar vilket är mer än önskvärt. Jag vrider fifftryckmuttern mot minus (-) maximalt så att fjädern blir så lös som möjligt. Är det rätt och vad man kan förvänta sig?

Låter rätt, skruvar man in så spänns fjäder mer och aktiveras vid högre tryck. Men kolla förtrycket på hydropress som styr undre trycket. Borde vara något mindre än vad du vill ha som starttryck om jag minns rätt

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Låter rätt, skruvar man in så spänns fjäder mer och aktiveras vid högre tryck. Men kolla förtrycket på hydropress som styr undre trycket. Borde vara något mindre än vad du vill ha som starttryck om jag minns rätt
Jag ligger på 1,5 bar i förtryck och har ett starttryck för pumpen av 2,5 bar och stopp vid 5 bar. Här börjar säkerhetsventilen svettas så jag kan inte gå högre. Har för mig att den gamla pressostaten utförde sig liknanade…Konstigt att det inte går att ställa in ett lägre difftryck…..

Vad är det för brytare du har? Även på de taffligare typerna brukar ju dubbel justering finnas.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Du skulle kunna pumpa upp hydropressen ca 0.75 bar till - dvs. till 2.25 bar förtryck när den är tom och då nyttja större delen av hydropressens volym med den högre tryck du arbetar på nu - förtryck är ingen absolut värde som måste hållas utan justeras i förhållande till den faktiska använda trycket i systemet.

När det gäller pressostat så är det lite olika mellan modellerna och märken om man kan ställa hysteresen gentemot arbetstrycket och när det går, då ofta en liten gömd skruv man skall justera på...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Frågade min vattentekniker som nyligen var på besök.
Han sa att hydropressen borde ha ett förtryck på ca 1,7 bar.
Vi har sedan också en hydrofor efter våra filter som har tillslag på 2,5 och stannar på 4,5

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag skulle säga 2.0 - 2.25 Bar förtryck om pumpen startar på 2.5 Bar för att få mesta möjliga volymen i hydropressen utnyttjad.

Temperaturen på vattnet är en faktor då om hydropressen är kall (några grader C) när du justerar upp trycket så kan trycket bli högre när den är rumsvarm eller sommarvarm i pumphuset och då kanske märker att det blir vattenstopp någon sekund innan flödet kommer igång igen - och då får man släppa ut en smula luft ur hydropressen.

Rent hållbarhetsmässigt är det ingen skillnad om trycket i hydropressen är med luft eller vatten - det är hydroforens avstängningstryck som ger den högsta trycket, därför kan man också ganska fritt välja vilken förtryck och anpassa den mot faktiska pumppåslagstrycket man har utan att det påverkar några strukturella delar.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
B
Som flera sagt, förtrycket ska vara strax under starttrycket. Det finns lite olika rekommendationer, från 0.1 bar till 0.3 bar är vanligt.

En bild på din pressostat kanske hjälper. Jag har för mig att det inte var några problem att ställa ner till knappa 2bar i skillnad minnas till och frånslagstryck på min i alla fall, försökte inte sänka differensen mer än så. Många pumpstarter sliter väl lite på pumpen antar jag.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.