Har ett skumt problem i kåken. Det är lite svårt att få upp tempen på duschvattnet och det fladdrar en hel del mellan ljummet och knappt duschbart.
Problemen började när gamla oljepannan byttes ut mot en värmepump. Den nya installerades på ny plats och ett påstick gjordes på stammarna. Det är en stor och gedigen 60-talskåk med 28mm kopparrör och långa stammar. Påsticket gjordes med 22mm koppar.
Har fått spola länge för att få varmt i den nya kökskranen som ligger längst bort från tanken, har trott att det beror på långa ledningslängden kombinerat med modern vattensparande blandare men nu börjar problemet även drabba duschen som inte har lika långa ledningar fram.
Kan det vara en gammal blandare som läcker mellan kalla och varma sidan och drar kallvatten till varmvattnet?
Problemet kan ju ha funnits även innan värmepumpsinstallationen fast det inte märktes så mycket med det 80-gradiga vattnet från oljepannan.
Detta gäller nya köksblandaren, småtoaletternas hyffsat moderna snålspolande engreppsblandare och duschen. Spolar jag i tvättstugan och badkarsblandaren, båda original från början på 60-talet med extremt flöde så får jag varmt på ett nafs.
Tankar och ideer kring detta?

M
Både moderna blandare och duschblandare har möjlighet att justera in en stoppklack för att begränsa hur varmt vattnet kan bli.
Kan vara så att dessa är nedjusterade pga den höga temperaturen från pannan och därför behöver justeras om.

Finns en vvs-skola på www.gelia.se där dem visar detta. Tror det var under kategorin underhåll som detta visades.

Bra tips där, det kan nog vara värt att kolla på tvättställsblandarna. Duschblandaren är en infälld Moen från början på 60-talet så den har inte någon sån funktion, inte termostatfunktion heller även om det fanns liknande modeller med det. Har bytt blandarinsatsen i den.
Känner man på rören från beredaren så är dom varma fram till där dom är kopplade på gamla stammarna sen blir det ljummet åt ena hållet och kallt åt andra. Kan rördimensionerna ställa till det?

Svarar här i min egen tråd och gör ett trådlyft utan dess like :)
Felet var alltså, precis som jag misstänkte, en gammal duschblandare i källaren som inte var tät utan drog kallvatten till varmvattensidan. Bytte till ny blandare och felet försvann.
Kanske är till hjälp för någon med samma problem.

• Gilla
stugfar och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.