587 läst ·
3 svar
587 läst
3 svar
Hur svårt kan det vara…
…att lossa skruvade kopplingar i gamla 1” kallvattenrör i galvat järn från 1920-talet? Dragna med lin förstås och kanske också linolja. Man värmer, och går det att skruva ur dem sen? Vill tills vidare byta bara delar av de gamla ledningarna och det finns lättillgängliga kopplingar där det skulle passa bra att gå in och skruva i klämkopplingar - om det bara går att skruva ur de rör som ska bort. Men jag funderar på vad som händer när jag väl har stängt av vattnet och börjat riva…
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Inget svar? Och jag som var nästan helt säker på att det bland alla kunniga här skulle finnas åtminstone några med erfarenhet av sådant här gammalt hederligt hantverk med gängade järnrör… Men jag hoppas fortfarande på att jag ska få någon liten vägledning innan jag försöker.P Pelotard skrev:…att lossa skruvade kopplingar i gamla 1” kallvattenrör i galvat järn från 1920-talet? Dragna med lin förstås och kanske också linolja. Man värmer, och går det att skruva ur dem sen? Vill tills vidare byta bara delar av de gamla ledningarna och det finns lättillgängliga kopplingar där det skulle passa bra att gå in och skruva i klämkopplingar - om det bara går att skruva ur de rör som ska bort. Men jag funderar på vad som händer när jag väl har stängt av vattnet och börjat riva…
Det låter som du är på rätt spår.
Brukar sitta rejält hårt så rejäla rörtänger i storleksordningen över halvmetern behövs nog. Sen går det lättare med mer värme.
Sen brukar det inte vara några problem att stålborsta ren gängor och återanvända delarna eller komplettera med nytt.
Brukar sitta rejält hårt så rejäla rörtänger i storleksordningen över halvmetern behövs nog. Sen går det lättare med mer värme.
Sen brukar det inte vara några problem att stålborsta ren gängor och återanvända delarna eller komplettera med nytt.
Tack för detta moraliska stöd! Jag måste ju kapa röret innan jag kan börja försöka skruva ur det, så det blir lite trist om det inte går sen… Borde kanske helst ha reparationskopplingar för ogängade stålrör i beredskap för säkerhets skull.B Bjober skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden