Krilleman
P Pappa1986 skrev:
Hittar nog bara den cirkulationspumpen. Har precis vridit 1/2 varv på shunten så ska se vad som händer.
Jag hoppas det ska hjälpa.
Däremot ser man ju temperaturen på följande bild och det är värmen I beredaren kanske?
Då är det nog så att pannan har enkom självcirkulation.
Inte på något sätt konstigt då detta var vanligt förr med koks-eldning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koks

Termometern sitter på pannan och givetvis blir det lite spillvärme som även går dit när du kör den lilla röda elpannan. All värme går ju inte med automatik upp till varmvattenberedaren som hänger i taket. Framförallt inte med cirkulationspumpen som trycker på.

Och om du har vridit min röda markering 90º utan att det blir skillnad kan du likaså gänga denna helt i botten tills det tar stopp. Vänta en timme efter det om det blir skillnad!

Men notera även hur den står idag.
Hur många varv kan du "öppna" den innan det tar stopp och hur många varv kan du stänga den innan det tar stopp?!

Kanske inte så konstigt om man tänker efter någon extra gång i och med att detta ser ut som ett slottsvred.

Elpannan sitter ansluten med T-plus (en lättare spräng-anslutning) från Flamco.
Sitter det samma klump på andra sidan?!

https://flamco.aalberts-hfc.com/se/pageid/landingpage-tplus
Diagram av en T-plus anslutning från Flamco med etiketter som visar påstick, utlösare, slagstift, laddning, kolv, borttagen rördel och befintligt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Krilleman Krilleman skrev:
Då är det nog så att pannan har enkom självcirkulation.
Inte på något sätt konstigt då detta var vanligt förr med koks-eldning.

[länk]

Termometern sitter på pannan och givetvis blir det lite spillvärme som även går dit när du kör den lilla röda elpannan. All värme går ju inte med automatik upp till varmvattenberedaren som hänger i taket. Framförallt inte med cirkulationspumpen som trycker på.

Och om du har vridit min röda markering 90º utan att det blir skillnad kan du likaså gänga denna helt i botten tills det tar stopp. Vänta en timme efter det om det blir skillnad!

Men notera även hur den står idag.
Hur många varv kan du "öppna" den innan det tar stopp och hur många varv kan du stänga den innan det tar stopp?!

Kanske inte så konstigt om man tänker efter någon extra gång i och med att detta ser ut som ett slottsvred.

Elpannan sitter ansluten med T-plus (en lättare spräng-anslutning) från Flamco.
Sitter det samma klump på andra sidan?!

[länk]
[bild]
[media]
Kunde dra den ca 1 varv och nu tycker jag värmen gått ner en hel del i elementen.
Sitter slottsvred på elementen men det hände inget alls när jag stängde av dem.
Är inte hemma just nu men ska kolla det om en stund 😀
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.