Skulle byta takdusch i badrummet renoverat av förra ägaren ca 2018 pga diverse läckage och dålig temperaturreglering (varierar rätt grovt vid ändring av strålstyrka). Boxmodell eller vad man ska kalla det, en lite större enhet med massagestrålar som aldrig använts, den sitter för högt på väggen för det så det bara sprutar en rakt i ansiktet och är väldigt oskönt. Tror den kan ha kommit från skånska byggvaror från början.

Knallade in på ikea och roffade en snygg ny pryl.
Kommer hem och börjar riva ner den gamla, den är ansluten mha slangar och verkar ha en c/c på ca 100mm. Antar att det är en gammal standard, 70-tals villa.
Finns det några excentrar som räcker för detta? Och vet någon vilken rörgänga som vanligtvis användes för blandare 100cc? Så jag vet lite enklare vad jag ska leta efter utan att slita ner den befintliga takdusch helt?
Ska väl helst inte ha något som bygger utåt alltför mycket så det försvårar montaget.

Mvh

• Närbild av röranslutningar och slangar under en takdusch, med synliga kopplingar och en gammal installation i en 70-tals villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor takduschpanel med flera massagestrålar och handdusch i ett renoverat badrum, monterad på en stenvägg. Hyllor med badprodukter syns till vänster.
    Skapa konto
  • Instruktionsmanual för Voxnan takdusch från IKEA på en kartong med delar av själva duschen synliga.
    Skapa konto
Krilleman
P peter.nilsson83 skrev:
Ska väl helst inte ha något som bygger utåt alltför mycket så det försvårar montaget.
En duschblandare ska sitta på 110cm från golv enligt dagens standard.

Det ser ut som din befintliga 100cc-genomföring sitter väldigt lågt.
Om mitt antagande stämmer så drar du rör upp på vägg till nya duschblandaren. 👍

Och det här ser ut som en helt vanlig in/ut böj i mässing, gissningsvis med 15-gänga.

Mässingsvinkel med invändig och utvändig gänga, troligen 15mm, för anslutning av rör vid installation av duschblandare.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.