Vatten & Avlopp
dcarlsson9: Fått hjälp av supporten på Scandiapump nu! Niklas från supporten ska ha en stor eloge om han eller medarbetare någonsin hittar hit. Troligtvis var max strömmen (nivån då den larmar) inställd på så mycket som pumpen använder vid normalläge = larmar så fort den drar igång pumpen. Nu är larmnivån höjd till 2.4A och det bör vara i sin ordning. Tack för hjälp @Dilato
xxargs: Att vattnet delades av mer än 1 fastigheter är dock relevant i det läget - då hade man förmodligen kommit fram till läckaget hos grannfastigheten lite tidigare. Man får komma ihåg att forum är som att ha en diskussion via lappar på en anslagstavla - det som är självklart för dig är inte självklart för motparten som läser det och kan inte se sammanhanget mer än det som beskrivits
Gusten_Gnuk: Hej Ska installera en diskmaskin. Avloppet från diskbänken funkar bra, men är av äldre modell. Har inte mätt dimensionerna till hoarna, men ser större ut. Ska jag skaffa nytt avlopp med gänga till hoarna och avloppsanslutning till avlopp? Eller går det att lösa enkelt på annat sätt?
Över isen: [citat] Tack! Det är precis vad jag tror. :)
xxargs: Av guckan i röret så gissar jag på 2-värdig järnhydroxid (relativt ofärgad grådaskig fällning med kanske inslag av svagt grönt, medans 3-värdig oxidhydroxid är det den väldigt bekanta tegelröda fällningen som kallas rost). för nyfikenheten skull så skulle jag ha tagit lite av guckan i en smula vatten och prova att lösa det med några droppar konc. saltsyra och se om det
Ripley: Tack för svar! Det är en Leijonpump som sitter i brunnen, och det ska sitta en backventil på pumpen (https://leijonpumpen.se/images/monteringsanvisning_leijonpumpen_%20med_lang_ganga.pdf), men den kan förstås var trasig. Eller så kanske vi kommer att behöva ett filter. Fick tips om Grundfos
cpalm: [citat] Så är det, det är vattnet som ligger i rören som rinner ut i samma takt som luft kommer in i systemet.
S.E.B: Hej Forumet! Har en hydrofor samt filteranläggning i tvättstugan. Nu när det är så varmt och fuktigt ute har jag märkt att rören där brunnsvattnet kommer in får en del kondens på sig och droppar så smått. Röret upp är isolerat, se bild nedan, men har noterat att det är en liten glipa. Finns det risk att kondensvatten rinner ner och orsaker fuktskada? Min tanke är att bara köra
tergo: gumminippel finns olika storlekar typ https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/avlopp/overgangskopplingar/gumminippel-50-40-mm-2000047672
L10: Fick tryckstötdämpare installerad till tvättmaskinerna. Fungerade perfekt någon vecka. Åkte på semester, stängde av kranen till maskinerna och nu är vi tillbaka igen, öppnat kranen, satt igång en tvätt och det slår i rören igen. Vad är fel?? Vi har ju en dämpare som är ny...
Albireo: Hittade svaret på alla mina frågor 😉 - Satsen har RSK .: 8594555 [bild]
Albireo: Söker fortfarande en o-ring som har kunna vara någon 10-dels mm tjockare.eller en ny/annan pip med utvändig gänga. (vanligare med en typ av mutter.) Den insats som gjorde största skillnaden var, när gängan tätades med gängtejp. 😀
Krilleman: [citat] Det kan ju även tilläggas att dessa två skruvar endast är till för att inte brunnen skall kunna rotera och ha sönder tätskiktet.
Krilleman: [citat] Ja även konsumentombudsmannen har ju uttryckt sig angående dessa "tjatade" företagarna. Dom sämsta avtalen som man tackar ja till, är dom som man inte behöver... Tänkvärt! 👍
Krilleman: Problemet är ju inte ramen eller gallret för äldre gjutjärnsbrunnar. Problemet är tätheten mellan ev tätskikt och brunnen i sig...
Antonstak: [citat] Fantastiskt! Detta gör det hela betydligt enklare. Stort tack för din input Demmpa!
NyMedLandställe: Hej! Vi har bara kallvatten i stugan men vill ordna med varmvatten till dusch och disk ute. Vi har skaffat ett duschset och nibe eminent 55 och diskbänk. Vattnet kommer in till fastigheten i ett 20mm rör/slang . Det finns en PRK koppling till ett 16mm rör/slang till en kran på ytterväggen. Hur kopplar jag ihop allt detta? Vilka kopplingar och rör behövs? Ska jag använda 16 eller 20 mm
InsidersUnited: Du kan skrapa med en flatmejsel också om du kan "se" kalkavlagringarna.
Grimjack69: Hej! Jag har en sommarstuga med borrad brunn som under alla år (sedan vatten drogs in) har kallställts vintertid. Rutinen har varit att inleda säsongen med att backspola filtret och sen bara köra på. Nu stängde jag inte ner stugan under vintern och så här en bit in på säsongen så började vattnet bli lite grumligt, varpå jag körde en backspolning och återfick perfekt vatten. Som av
paralun: [citat] Jo som Claes skriver plus att det oftast finns rensluckor på stammarna som man kan öppna för renspolning.
VidarH: I förra (och förrförra) bostaden så hade jag toaletter som kunde få för sig att släppa ut lite vatten när de fyllde upp cisternen efter att man spolat. Jag löste det genom att lyfta av locket och skruva ner påfyllningsventilens tryck lite för att det (vattnet) inte skulle skvätta uppåt och rinna ner längs med locket och utanför. I mitt fall var grundorsaken att jag hade ett
snaggletooth: Räckte inte svaren i denna tråden ang. att löda: https://www.byggahus.se/forum/threads/loeda-klaemringskoppling-foer-extra-taetning.523732/#post-5816836
StefanFalun: [citat] Det borde ju vara på sommaren det är viktigast att isolera. På vintern är ju luften inuti röret varmare än runt om röret dvs kondensen faller ut inuti röret. På sommaren blir det ju tvärtom - kondensen faller ut utanför röret - inuti väggen när det ör riktigt varmt ute. Jag tänkte koppla isär röret på sommaren så kallluften från F110 kyler ned tvättstugan/köket.
Forza MoDo: [citat] Ja, eller så kavlar jag upp ärmarna och gräver lite till. Tack för visat intresse.
Pontus Sundberg: [citat] Okej bra, skall åka till byggvaruhandeln och inhandla en ledning, tack! Stället för observation, menar du att den sitter på VVB eller på rör/ventil?
manner: [citat] Alnarp är riktigt bra. Har kompisar som har det. Men man bör ha vattentoa för att få bra med näring i systemet Likaså är det bättre fungerade om man bor permanent. Vad som godkänns är mycket upp till enskilda handläggarna upplever jag. På tex Gotland är det omöjligt att få vissa system godkända. Trots att de godkänns på andra orter