Vatten & Avlopp
PerOF: Hej Krilleman! Det är ORAS Vega Eco köksblandare 1820FG. Fast en äldre årsmodell. I sprängskissen syns packningen som är i nylon på nr. 5. Jag känner igen den tydligt. Det är den som nyper fast. Reglerinsats heter den. När jag drog av den gick den itu och halva sitter kvar. Såg ut som att den var skarvad sedan förut. Artikelnumret på reglerinsatsen är 158890 RSK 8347507. Så jag
tergo: ja under den svarta huven något liknande denna (annat fabrikat) https://stoparunningtoilet.wordpress.com/2012/08/04/gor-rent-sjalva/ glöm inte stäng av vattnet när du grejar med inloppsventilen
Krilleman: Gamla installationer som bibehålls i befintligt skick kommer aldrig hålla dagens nivåer av regelverk. Det är därför avrådan/avvikelserapporter finns i enlighet med säkervatten. Men det bör din röris meddelat dig om INNAN start av detta försäkringsärende.
Josth: Problem med någon backventil nere i brunnen? Vissa pumpar tål inte torrkörning mer än max 1 minut, sedan kan de haverera. Så var lite försiktig.
Leif i Skåne: Har man inga problem så behövs dom inte bytas! Jag bor i hus från 1960 och här är inga stammar bytade även golvbrunnsr i gjutjärn är original. Bara rör utanför huset ut mot gatan är bytt till plast 1994.
Dilato: Man kan få in luft genom att öppna ventilen i botten på ståndställets nedre ventil. [bild]
m78: Håller på att försöka få igång den gamla trädgårdspumpen i sommarstugan. En undran då är ifall det skall ligga en packning eller ej i denna delen på backventilen? Se bifogad bild, där jag markerat rött, det är ju en järnbit som ligger mot en"järnkrans" och skall agera backventil som jag förstår det, skall det finnas nån form av packning där eller skall det vara järn mot
Anders Svarholt: [citat] Til bruk for andre som eventuelt måtte lure senere: det er nippelen til høyre. Forøvrig; Å få luften ut her var et sant helvete… Til slutt ga jeg opp hele instruksjonen som fulgte pumpen og gjorde som følger: jeg åpnet bolten på venstre side og skrudde ut hele luftenippelen (inkludert festet). Deretter fylte jeg vann gjennom boltehullet til det rant over. Da skrudde jeg i
Mazen: Kolla sidor som säljer pool tillbehör tex, jag sökte bara på kulventil 40 mm pvc etc och det dök upp en hel del intressant från sådana.
Demmpa: Dubbelpost. Se, https://www.byggahus.se/forum/threads/lufta-hydroforpump.524433/
Electrony: Det är ingen större mening att sätta en adapter eftersom det ändå är det smalaste röret som begränsar luftflödet. De luftklockor som sitter i skåp är oftast ett komplement till en avluftning som inte fungerar tillfredsställande. Det är en ganska enkel pryl så jag tror det är ok att köpa billigt. I vanlig ordning gäller så klart att -Ju svårare det är att byta, -Desto större
Dowser4711: [citat] Det är inte deras fel, men deras ansvar att den gick sönder? Njae. Släpp hela den delen med varför pumpen gick sönder, det kan du ändå omöjligt föra i bevis. Konstatera helt enkelt att pumpen gick sönder och behövde bytas. Det är en fråga om vanligt underhåll och tydligt reglerat i avtalet mellan er.
Greger_08: Hyr ut en stuga där det finns en Cinderella Varit lite strul med den genom åren det första var att "spola knappen" slutade fungera så jag monterade dit en mekanisk knapp istället för den touch knapp som finns. Sen började förbränningen krångla och vi kom framtill att det måste vara värmeelement och bytte. Spiken i kistan var när den började starta om sig hela tiden och inte gick att
Felf: [citat] Det är koliforma bakterier i vattnet, skall laga innan klorering. Hoppas komma till bukt med det då. Ph är 7.2.
larsson r: [citat] Är det en markbädd så måste det finnas utlopp nån stans
EHavre: [citat] Det är egentligen i taket vi hade tänkt att borra, så det är rören från grannen ovanför vi vill undvika att borra in i. Vi tänkte bara fästa gardinskenor, så vi pratar om kanske max 5 cm (första cm är puts, så max 4 cm in i betongen).
williamspäron: Stort stort tack för tips och råd, gick ju alldeles utmärkt med rätt koppling :)
RaXha: Jag har nu fått svar från Rinkabyrör som tyckte jag skulle strunta i packning och istället gjuta fast övergången i det gamla röret, vilket är precis hur det befintliga gjutjärnsröret sitter fast i betongen.
Quist: [citat] Finns ju knappt något VA-sortiment på hyllan i konsumenthandeln... 😉😕
Gustav Berming: Jag bytte också blandare, med samma förutsättning. Att såga av de j***a rören med bågfil var typ det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv och då har jag ändå åkt Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet. Att ligga på rygg och såga, med minimalt utrymme, kändes lite som att axlarna skulle gå av! Men jag lyckades, tre timmar senare var jag klar!
Hybro: Och i förskruvningen längst uppe på Hydropresstanken sitter en likadan hållare för en Schraderventil. Du kanske har sett en sån på någon av hjulen på din bil? Annars blir det att böja knäna och ta en titt. -Inuti tanken sitter det en stor gummiblåsa likt en xxxl-kondom. I toppen på denna sitter just shraderventilen i sin hållare. Du kommer åt gummiblåsan genom att skruva bort
Rickard.: Det förstår jag såklart utan det var bara ett försök att säga att det behöver inte finnas färdiga kopplingar för allt och alla situationer då man lätt kan bygga ihop exakt det man behöver av sånt som redan finns.
Rickard.: Strypningen är mer teoretiskt än praktiskt, korta strypningar påverkar flödet minimalt. Det är ganska begränsade flöden i ett badrum och det är väl inte så vanligt att man maxar alla samtidigt.
HNguyen: Hej! Vi har precis flyttat in i ett hus med en liten varmvattenberedare på 33 liter. Efter drygt en vecka har det blivit en liten missfärgning i varmvattnet. Väldigt svag gulaktig nyans och luktar inget. Är det dags att byta offeranod eller anser man att emaljen redan har spruckit/rostat? Det står en Metro Therm 909 under diskbänken. Jag kommer tyvärr inte åt behållaren/anoden utan att
Emil.P: [citat] Klart det där blir bra, de har ju till och med lagt en extra tvärlänk för redundans i händelse av stopp! 🤭