Hej! I sommarstugans badrum har jag den här gamla blandaren. När jag vrider på omkastaren i mitten, för att få vatten till duschen, läcker den som ett såll. Jag kan inte se någon ingjuten text någonstans som avslöjar fabrikatet. C/c på de två inkommande rören är 180 mm. Jag har mejlat FM Mattsson och deras svar är att det finns för många snarlika modeller från olika tillverkare.
Vad gör jag nu? Finns det någon chans att identifiera blandaren och, i så fall, hitta packningar som passar? Om jag ger mig på att byta hela blandaren, kan jag räkna med att alla gängor på de befintliga anslutningarna är fel?
Min plan är att ta in någon som renoverar badrummet i framtiden, men av olika anledningar kan det inte göras just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gör jag nu? Finns det någon chans att identifiera blandaren och, i så fall, hitta packningar som passar? Om jag ger mig på att byta hela blandaren, kan jag räkna med att alla gängor på de befintliga anslutningarna är fel?
Min plan är att ta in någon som renoverar badrummet i framtiden, men av olika anledningar kan det inte göras just nu.
Uppföljning: på något sätt löste det sig av sig självt.
I våras behövde jag byta vattenpump efter att den gamla rostat sönder. När den nya var på plats upptäckte jag att det hade blivit märkbart högre tryck i ledningarna. Det kändes jättebra tills jag behövde ta en dusch, kranen läkte som ett såll och jag utgick ifrån att det var på grund av det högre trycket.
En vecka senare var vi i sommarstugan igen och slet i trädgården, och innan vi åkte hem skulle hustrun duscha före mig. Jag tog en genomskinlig sopsäck och knöt runt hela blandaren, sedan klippte jag upp botten så att jag kunde leda ner vattnet i en hink. Jag sade till hustrun att hålla koll på hinken och ropa om den blev full. När hon var klar sade hon bara "vad var det som läckte?" och när jag kollade var det torrt i hinken och säcken hade bara några få droppar i sig. Helt surrealistiskt med tanke på hur mycket det läckte en vecka tidigare. Efter det har vi använt duschen utan problem hela sommaren.
Min enda förklaring är att omkastarens gummipackning måste torkat och krympt under vintern och sedan svällt igen när den blivit blöt.
tl;dr: Om du har problem med att blandaren läcker, be din hustru duscha före dig.
I våras behövde jag byta vattenpump efter att den gamla rostat sönder. När den nya var på plats upptäckte jag att det hade blivit märkbart högre tryck i ledningarna. Det kändes jättebra tills jag behövde ta en dusch, kranen läkte som ett såll och jag utgick ifrån att det var på grund av det högre trycket.
En vecka senare var vi i sommarstugan igen och slet i trädgården, och innan vi åkte hem skulle hustrun duscha före mig. Jag tog en genomskinlig sopsäck och knöt runt hela blandaren, sedan klippte jag upp botten så att jag kunde leda ner vattnet i en hink. Jag sade till hustrun att hålla koll på hinken och ropa om den blev full. När hon var klar sade hon bara "vad var det som läckte?" och när jag kollade var det torrt i hinken och säcken hade bara några få droppar i sig. Helt surrealistiskt med tanke på hur mycket det läckte en vecka tidigare. Efter det har vi använt duschen utan problem hela sommaren.
Min enda förklaring är att omkastarens gummipackning måste torkat och krympt under vintern och sedan svällt igen när den blivit blöt.
tl;dr: Om du har problem med att blandaren läcker, be din hustru duscha före dig.
Klicka här för att svara