Hej,
Jag håller på att renovera köket och har haft hjälp med att ta bort dom gamla varm-/kallvattendeningarna ända fram till varmvattensberedaren. Men nu när jag ska dra nya funderar jag på om jag ska göra det själv.
Anslutningarna är proppade på fördelarna under beredaren (Nibe compact 300l bottenansluten), så det är inga konstigheter att få till själva anslutningarna. Men måste jag tömma hela beredaren när jag gör denna operation? Om ja, hur gör jag det?
Jag håller på att renovera köket och har haft hjälp med att ta bort dom gamla varm-/kallvattendeningarna ända fram till varmvattensberedaren. Men nu när jag ska dra nya funderar jag på om jag ska göra det själv.
Anslutningarna är proppade på fördelarna under beredaren (Nibe compact 300l bottenansluten), så det är inga konstigheter att få till själva anslutningarna. Men måste jag tömma hela beredaren när jag gör denna operation? Om ja, hur gör jag det?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har de som plockat bort rören proppat? Sitter en avtappning under, kom bara ihåg att stänga av den före och stäng inkommande kv.
JaHusqvarna220Ac skrev:
Okej, så jag behöver tömma den alltså? Tar det lång tid att tappa ur 300l?Husqvarna220Ac skrev:
Avtappningen, är det i samma som säkerhetsventilen?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Brukar sitta avtappning/kran under, kolla och öppna lite lugnt..så att golvbrunnen tar undan och att man ej bränner sig
Men är beredaren redan proppad undertill i ventilröret så kommer det ju inte rinna ur mer.
Hur länge har den varit urkopplad? Kan vattnet ha blivit dåligt om den inte är tömd?
Backventilen ska täta på KV och VV tas ju i toppen så den lilla skvätten som är ovan intagsröret borde redan vara tömt.
Ska du flytta beredaren?
Hur länge har den varit urkopplad? Kan vattnet ha blivit dåligt om den inte är tömd?
Backventilen ska täta på KV och VV tas ju i toppen så den lilla skvätten som är ovan intagsröret borde redan vara tömt.
Ska du flytta beredaren?
Jag kanske var otydlig, under beredare sitter det två fördelare (varmt-/kallvatten) med ca fem anslutningar var som går till tappställen och det är två stycken av dessa som är proppade och som jag ska ansluta mina rör från köket till.
Beredaren har inte varit avslagen mer än nån timme kanske.
Beredaren har inte varit avslagen mer än nån timme kanske.
Menar du med det fetstilta jag inte behöver tömma hela beredaren? Utan att det räcker att tömma ner till itagsröret, förutsatt att det finns en fungerande backventil på KV?krilleman_215 skrev:Men är beredaren redan proppad undertill i ventilröret så kommer det ju inte rinna ur mer.
Hur länge har den varit urkopplad? Kan vattnet ha blivit dåligt om den inte är tömd?
Backventilen ska täta på KV och VV tas ju i toppen så den lilla skvätten som är ovan intagsröret borde redan vara tömt.
Ska du flytta beredaren?
Så arbetsgången är?
1. Stäng av elen till beredaren
2. Stäng av inkommande vatten
3. Öppna en blandare ställd på varmt( t.ex. på WC'n i rummet bredvid) och vänta till det sluta rinna.
4. Ta bort propparna
5. Koppla på mina nya rör med proppade balofixer vid diskbänken
6. Slå på inkommande vatten
7. Slå på elen.
Redigerat:
En fråga till, det är vatette klämringskopplingar som jag ska koppla på mina nya 12mm prisolrör. Såhär ser kopplingarna ut:
Behöver jag bara?
1. Släppa på muttern.
2. Ta bort pluggen.
3. På med en ny klämring och stödhylsa på nya röret.
4. Föra in röret i kopplingen och dra åt enligt vatettes monteringsinstruktion.
Inga andra delar förutom rör/klämring/stödhylsa som jag behöver köpa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver jag bara?
1. Släppa på muttern.
2. Ta bort pluggen.
3. På med en ny klämring och stödhylsa på nya röret.
4. Föra in röret i kopplingen och dra åt enligt vatettes monteringsinstruktion.
Inga andra delar förutom rör/klämring/stödhylsa som jag behöver köpa?
Tekniskt å funktionsmässigt behöver du inte tömma tanken.SSSS skrev:
Hej,
Jag håller på att renovera köket och har haft hjälp med att ta bort dom gamla varm-/kallvattendeningarna ända fram till varmvattensberedaren. Men nu när jag ska dra nya funderar jag på om jag ska göra det själv.
Anslutningarna är proppade på fördelarna under beredaren (Nibe compact 300l bottenansluten), så det är inga konstigheter att få till själva anslutningarna. Men måste jag tömma hela beredaren när jag gör denna operation? Om ja, hur gör jag det?
Däremot är du själv ansvarig för att nya
rören är fackmässigt utfört montage.
Blir det olyckligtvis läckage som är kopplat till ditt lednings jobb kan du få strul med försäkringsbolaget där man kan kräva ett " fackmässigt" utförande.
Normalt betyder det att godkänd röremtrprenör gjort jobbet.
Tack men detta löste vi för 7 år sedan. Och nu är hela varmvattenberedaren bytt sen länge.E ekmariek skrev:Tekniskt å funktionsmässigt behöver du inte tömma tanken.
Däremot är du själv ansvarig för att nya
rören är fackmässigt utfört montage.
Blir det olyckligtvis läckage som är kopplat till ditt lednings jobb kan du få strul med försäkringsbolaget där man kan kräva ett " fackmässigt" utförande.
Normalt betyder det att godkänd röremtrprenör gjort jobbet.
Klicka här för att svara