Hej,

Hade tänkt installera ett filter på det här röret som går upp till köket. Men vart nu rätt osäker på hur jag kan gå till väga.
Det är något rör i rör som går upp i bjälklaget.
Går det att lossa sådana kopplingar på något sätt och göra om eller vad blir egentligen den bästa lösningen?
Det är så klart bara det sista röret som jag tänkte koppla till filtret. Det har inte kapacitet att även täcka badrummet som det andra röret går till.

• Ett kopparrör med ett plastöverdraget rör som passerar genom takbjälklaget i ett kök, med olika kopplingar mellan rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rör och kopplingar genom ett bjälklag med olika kopplingstyper, ett av mässing och ett av plast, synliga under takpanel.
    Skapa konto
E erda skrev:
Hej,

Hade tänkt installera ett filter på det här röret som går upp till köket. Men vart nu rätt osäker på hur jag kan gå till väga.
Det är något rör i rör som går upp i bjälklaget.
Går det att lossa sådana kopplingar på något sätt och göra om eller vad blir egentligen den bästa lösningen?
Det är så klart bara det sista röret som jag tänkte koppla till filtret. Det har inte kapacitet att även täcka badrummet som det andra röret går till.
Kan lägga till föer bilder...

Jag antar att jag egentligen bara har valet att kapa rörnoch göra om allt...

• Kopparrör installerade i taket, några isolerade med material som ser slitet ut, och en del av taket är urklippt för rören.
    Skapa konto
  • Två isolerade och delvis skadade rör, med flera rörkopplingar, fotograferade underifrån i ett utrymme som verkar behöva renovering.
    Skapa konto
Din första bild visar en koppling som inte kan tas isär. Den är klämd på båda sidor och är oåterkallelig.

Och det är vådan av rörisrna kör med presskopplingar. Dyrare än lödmuffar och går fortare med montaget och tar bra betalt för dom. Den högra på första bilden är med klämring, men den till vänster är körd, naturligtvis ska det avra isärtagbart vid genomgångar. Det är skit i mitt tycke med press, mjuklöder som går enkelt att ta isär, eller hårdlöder. Samt att alla anslutningar till objekt är med klämring.

Så jag antar att min enda utväg är att kapa alla rör och göra om egentligen.
Vattenfilteret klarar 500 liter/h så lite osäker på att koppla in det till båda rören då ett går till badrummet och det andra till köket.

500 liter/h å du inte kan koppla det med badrummet också.. ska du tvätta en häst i köket... å vad är det egentligen för filter som ska sätta där?

Och det räcker till ett badkar, alla vet ( nästan ) hur lång tid det tar att fylla ett badkar 300 liter.
Så sätt filtret för allt, det klarar det.

V Vector skrev:
500 liter/h å du inte kan koppla det med badrummet också.. ska du tvätta en häst i köket... å vad är det egentligen för filter som ska sätta där?
Haha var mest osäker. Egentligen enbart ett kolfilter då det kommunala vattnet smakar unket, jordigt och gräs här i stan.

E erda skrev:
Haha var mest osäker. Egentligen enbart ett kolfilter då det kommunala vattnet smakar unket, jordigt och gräs här i stan.
Då ska du påtala det och se deras vattenprov, skitvatten från kommunen ska dom åtgärda.

J jonaserik skrev:
Då ska du påtala det och se deras vattenprov, skitvatten från kommunen ska dom åtgärda.
Dom brukar komma och spola ur ledningen när man påtalar det. Håller någon månad. Dom skyller på gamla ledningar bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.