Nu är det vår igen och jag funderar (i år igen) på en lösning för att värma barnens pool. Det är en plastpool på 544 L från Biltema. Jag använder bräckt vatten för att fylla poolen. Just nu är havsvattnet 6+ och det är 25+ i solen.
Antingen kör jag poolvärmare och pump från typ biltema eller så kör jag en VVB i emalj (ska fungera bättre med bräckt vatten). Finns sådana 300L på blocket för 500-1500 kr. Fördelen med VVB är att jag kan få mig en varm dusch.
Vad säger ni?
Vad skulle jag behöva för att fylla beredaren med havsvatten. Pumpen i havet är en dränkpump och går alltså inte att koppla direkt till en vvb. Dessutom måste jag ju ha någon form av tryck för att få ut vattnet ur beredaren.
Antingen kör jag poolvärmare och pump från typ biltema eller så kör jag en VVB i emalj (ska fungera bättre med bräckt vatten). Finns sådana 300L på blocket för 500-1500 kr. Fördelen med VVB är att jag kan få mig en varm dusch.
Vad säger ni?
Vad skulle jag behöva för att fylla beredaren med havsvatten. Pumpen i havet är en dränkpump och går alltså inte att koppla direkt till en vvb. Dessutom måste jag ju ha någon form av tryck för att få ut vattnet ur beredaren.
Då kör du bara pumpen när du ska fylla på med varmvatten men jag rekommenderar iaf termostat som begränsar temperaturen så man inte kokar barnen av misstag😂D Derbyboy skrev:
Det med 100 - 200 PEM är inget kul. Men kanske det finns en plats att göra en bobin ( en sådan som man varpen på för vävstol ) På en sådan lite större kan du lätt få plats med 50 -100 meter på. 1 meter i diameter blir ca 3 meter runt. 2 meter i dimeter så blir ca 6 meter runt. Höjden blir vad den blir. 2 meter upp, 10 cm mellan jacken är lika med 120 meter Sen en liten pump i plast som bara susar runt det lite. Eller har du reningsverk till baljan, så går det att koppla slingan på den. Hänger du med.
Ibland skulle de behöva kylas så jag undviker gärna kokning.
Men hur får jag tryck på tömningssidan av en vvb utan att pumpa in mer vatten?
Jag har en pumpautomat som ligger och skrotar. Den tänker jag att jag använda för att fylla beredaren. Alltså:
1. Dränkpumpen upp från sjön till ett kärl.
2. Från kärlet in i VVB med pumpautomaten.
3. Stänga av automaten när vvb är full (hur vet jag det? När det kommer vatten i varmvattenkranen på andra sidan vvb)
4.. hur får jag ut varmvattnet ur vvb när pumpautomaten är avstängd? (vill inte pumpa in sjövatten i den när den inte ska användas)
Men hur får jag tryck på tömningssidan av en vvb utan att pumpa in mer vatten?
Jag har en pumpautomat som ligger och skrotar. Den tänker jag att jag använda för att fylla beredaren. Alltså:
1. Dränkpumpen upp från sjön till ett kärl.
2. Från kärlet in i VVB med pumpautomaten.
3. Stänga av automaten när vvb är full (hur vet jag det? När det kommer vatten i varmvattenkranen på andra sidan vvb)
4.. hur får jag ut varmvattnet ur vvb när pumpautomaten är avstängd? (vill inte pumpa in sjövatten i den när den inte ska användas)
Jag hänger med men jag behöver ingen jämt temp i Baljan. Jag behöver bara några hinkar varmvatten att hälla i på morgonen. Värma med solen blir för opålitlig.J jonaserik skrev:Det med 100 - 200 PEM är inget kul. Men kanske det finns en plats att göra en bobin ( en sådan som man varpen på för vävstol ) På en sådan lite större kan du lätt få plats med 50 -100 meter på. 1 meter i diameter blir ca 3 meter runt. 2 meter i dimeter så blir ca 6 meter runt. Höjden blir vad den blir. 2 meter upp, 10 cm mellan jacken är lika med 120 meter Sen en liten pump i plast som bara susar runt det lite. Eller har du reningsverk till baljan, så går det att koppla slingan på den. Hänger du med.
Ställer jag beredaren högre än poolen kanske jag kan använda tömningsventilen på beredaren för att få vattnet till poolen.
(Jag tänker att beredaren ska stå ute under ett litet regnskydd) fungerar så länge det fungerar.
(Jag tänker att beredaren ska stå ute under ett litet regnskydd) fungerar så länge det fungerar.
