D
Nu är det vår igen och jag funderar (i år igen) på en lösning för att värma barnens pool. Det är en plastpool på 544 L från Biltema. Jag använder bräckt vatten för att fylla poolen. Just nu är havsvattnet 6+ och det är 25+ i solen.

Antingen kör jag poolvärmare och pump från typ biltema eller så kör jag en VVB i emalj (ska fungera bättre med bräckt vatten). Finns sådana 300L på blocket för 500-1500 kr. Fördelen med VVB är att jag kan få mig en varm dusch.

Vad säger ni?

Vad skulle jag behöva för att fylla beredaren med havsvatten. Pumpen i havet är en dränkpump och går alltså inte att koppla direkt till en vvb. Dessutom måste jag ju ha någon form av tryck för att få ut vattnet ur beredaren.
 
100-200m PEM slang i slinga med cirk,pump kanske kan vara ett alternativ?
 
  • Gilla
Grod4n och 4 till
  • Laddar…
D
Ja kanske men vem vill ha 200 m PEM liggandes på tomten?
 
wildeside
Koppla vvb:en till en cirkulationspump som du styr på temperaturen.
 
D
Kan man inte bara fylla den

Tömma den och sen börja om vid nästa tillfälle.

Varför ska vattnet cirkulera genom den?
 
D
Idag pumpar jag upp vattnet direkt till poolen men jag har även ett annat system där jag pumpar upp vatten till ett kärl på 200 L och därefter med en pentrypump till en genomströmningsdusch.
 
  • Gilla
sjober
  • Laddar…
wildeside
Cirkulation eller inte beror på hur pass jämn temperatur du vill ha
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
D
Jag hänger inte med men tack för att du försöker.

Men om jag fyller vvb med 300L. Låter den värma upp till 80 grader (typ över natten) sen stänger jag av vvb och tömmer den i poolen.
 
  • Gilla
Birgittaj78 och 1 till
  • Laddar…
D
Jag behöver alltså inte ha jämna grader i poolen. Poolen fylls med varmt vatten på morgonen och sen får tempen sjunka under dagen.
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Jag behöver alltså inte ha jämna grader i poolen. Poolen fylls med varmt vatten på morgonen och sen får tempen sjunka under dagen.
Då kör du bara pumpen när du ska fylla på med varmvatten men jag rekommenderar iaf termostat som begränsar temperaturen så man inte kokar barnen av misstag😂
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Det med 100 - 200 PEM är inget kul. Men kanske det finns en plats att göra en bobin ( en sådan som man varpen på för vävstol ) På en sådan lite större kan du lätt få plats med 50 -100 meter på. 1 meter i diameter blir ca 3 meter runt. 2 meter i dimeter så blir ca 6 meter runt. Höjden blir vad den blir. 2 meter upp, 10 cm mellan jacken är lika med 120 meter Sen en liten pump i plast som bara susar runt det lite. Eller har du reningsverk till baljan, så går det att koppla slingan på den. Hänger du med.
 
D
Ibland skulle de behöva kylas så jag undviker gärna kokning.

Men hur får jag tryck på tömningssidan av en vvb utan att pumpa in mer vatten?

Jag har en pumpautomat som ligger och skrotar. Den tänker jag att jag använda för att fylla beredaren. Alltså:

1. Dränkpumpen upp från sjön till ett kärl.

2. Från kärlet in i VVB med pumpautomaten.

3. Stänga av automaten när vvb är full (hur vet jag det? När det kommer vatten i varmvattenkranen på andra sidan vvb)

4.. hur får jag ut varmvattnet ur vvb när pumpautomaten är avstängd? (vill inte pumpa in sjövatten i den när den inte ska användas)
 
D
J jonaserik skrev:
Det med 100 - 200 PEM är inget kul. Men kanske det finns en plats att göra en bobin ( en sådan som man varpen på för vävstol ) På en sådan lite större kan du lätt få plats med 50 -100 meter på. 1 meter i diameter blir ca 3 meter runt. 2 meter i dimeter så blir ca 6 meter runt. Höjden blir vad den blir. 2 meter upp, 10 cm mellan jacken är lika med 120 meter Sen en liten pump i plast som bara susar runt det lite. Eller har du reningsverk till baljan, så går det att koppla slingan på den. Hänger du med.
Jag hänger med men jag behöver ingen jämt temp i Baljan. Jag behöver bara några hinkar varmvatten att hälla i på morgonen. Värma med solen blir för opålitlig.
 
D
Ställer jag beredaren högre än poolen kanske jag kan använda tömningsventilen på beredaren för att få vattnet till poolen.


(Jag tänker att beredaren ska stå ute under ett litet regnskydd) fungerar så länge det fungerar.
 
wildeside
Vad är problemet med att slå ingång pumpen som tar vatten ur poolen och trycker ut varmvatten ur vvb:en till poolen
 
  • Gilla
Johan Lekberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.