Hej,
Har egentligen en ganska simpel fråga. Är det helt galet att lägga 32 mm PEM direkt i backen eller måste jag ha "skyddsrör" så som VVSare säger som jag är kontakt med?
Problemet är att det är väldigt tajt på grund av olika omständigheter och böjradien på ett skyddsrör är som jag kan läsa mig till 2 m för 90 grader..Till skillnad mot 32 mm PEM som är 70 cm...
Har egentligen en ganska simpel fråga. Är det helt galet att lägga 32 mm PEM direkt i backen eller måste jag ha "skyddsrör" så som VVSare säger som jag är kontakt med?
Problemet är att det är väldigt tajt på grund av olika omständigheter och böjradien på ett skyddsrör är som jag kan läsa mig till 2 m för 90 grader..Till skillnad mot 32 mm PEM som är 70 cm...
Det går utmärkt att förlägga direkt i mark. Dock med kringfyllning av lämpligt stenfritt material.E Emilius skrev:
Däremot skall slangen enligt säker vatten 4.1.3 läggas i foderrör "under huset", så att den kan bytas ut utan att bila upp golv/platta eller gräva under grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa skrev:
Tack för era svar. Vattenmätarkonsolen sitter på grundmuren och jag har kärnborrat genom den. Ca 400 mm betong. Varför är det bra Demmpa att göra så vid genomgång av betongvägg?C cpalm skrev:
Tolkar det i alla fall som att jag kan lägga slangen direkt i marken och fylla med t.ex. sand runt för att sen gå på med stenigare material?
Dels för att kunna byta slangen om det behövs, dels så att slangen ska kunna röra sig lite i förhållande till betongen.
När vi drog in ny servisledning så gjöt vi fast en större PEMslang i hålet och drog rätta slangen genom den.
När vi drog in ny servisledning så gjöt vi fast en större PEMslang i hålet och drog rätta slangen genom den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
