3 815 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Varför rinner det vatten från expansionskärlet?
Detta skall göras ikväll.V växelventil skrev:Du behöver bara göra systemet trycklöst genom vrida på hatten på säkerhetsventilen så trycket visar 0 på manometern.Det sitter en bilventil i botten på kärlet som du kan mäta trycket och du kan köpa på biltema om du inte redan har en.
Stäng av pumpen så du inte får massa larm om du stänger fram/retur ledningarna.
Ett tips du kan göra är att du tar en genomskinlig plastpåse och med gummisnodd knyter runt säkerhetsventilen så det blir tätt för att se om det blir vatten i påsen.J Jörgen2 skrev:Nej, jag har tröttnat på att fylla på så manometern visar noll men radiatorerna är varma ändå och det fortsätter droppa från systemet så det känns som att någor är fel. Men skall kolla blåsan i expansionskärlet och byta säkerhetsventilen.
Men har jag fel när jag säger att borde inte expansionskärlet klara både varmvattenberedarens volym och temperatur samt radiatorkretsens volym och temperatur, eller är det vanligt att expansionskärlet är underdimensionerat eller fel på blåsan?
Samt om det är rätt dimensionerat och säkerhetsventilen inte läcker så borde det väl inte droppa och trycket borde väl inte sjunka på manometern?
Problemet jag har är egentligen att värmegolvet i badrummet inte vill fungera om trycket är för lågt för då börjar den separata cirkulationspumpen att väsnas. Det försvinner när jag ökar trycket men känns konstigt att behöva fylla på kontinuerligt. Det fungerade i säkert 10 år innan det började strula.
Intressant, vad skulle det indikera om det blir vatten i påsen?V växelventil skrev:
Sedan till en ursprunglig fråga vad är den inringade lilla utskjutande delen på säkerhetsventilen och vad fyller den för funktion?
Stort tack för alla kommentarer.
Klicka här för att svara