Har haft en Nibe beredare is erie emd min värmepump sen tidigare. Den läckte lagom till elpriserna sköt, så jag struntade att koppla in den beg jag köpte då. Nu är familjen på mig igen att badkar skall funka i höst
Nu har jag lite kortslutning hur jag koppalade in ventilerna då det gått ett par år. Har troligen koll, men vill ah lite bekräftelse eller rättning. Anslutningens skall göras enligt Nibes skiss bild 1. Min CU300 har koppel enligt bild 2. Tänker jag rätt att jag dealar kopplet enligt gul markering, pluggar den vänsatra som hör till KV, här sitter då säkerhetsventilen. På VV sidan ansluter utgående VV, ut på VV rören. Den delen som jag kopplat loss (gul markering), ansluts då mot kallvattnet, men emd ev backventil, som hindrar varmvatten att tränga in i KV slingan (grön ) markering).
Tänker jag rätt????
Bild 1
Bild 2 Vid gult delas kopplet. Vänster pluggas, höger vrids 90 grader och ansluts mot backventil
Bild 3,
Nu har jag lite kortslutning hur jag koppalade in ventilerna då det gått ett par år. Har troligen koll, men vill ah lite bekräftelse eller rättning. Anslutningens skall göras enligt Nibes skiss bild 1. Min CU300 har koppel enligt bild 2. Tänker jag rätt att jag dealar kopplet enligt gul markering, pluggar den vänsatra som hör till KV, här sitter då säkerhetsventilen. På VV sidan ansluter utgående VV, ut på VV rören. Den delen som jag kopplat loss (gul markering), ansluts då mot kallvattnet, men emd ev backventil, som hindrar varmvatten att tränga in i KV slingan (grön ) markering).
Tänker jag rätt????
Bild 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2 Vid gult delas kopplet. Vänster pluggas, höger vrids 90 grader och ansluts mot backventil
Logga in
Skapa konto
Bild 3,
Logga in
Skapa konto
Principskissen är lite märklig. Returledning från vattenkranen?
Jag tänker mig att man har två alternativ. för blandningsventilen.
1. Mata varmvattenberedaren inklusive blandningsventilen med varmvatten från värmepumpen. Fördelen här blir att du kan utöka kapaciteten genom att ha högre temperatur på vattnet i den elektriska beredaren än i värmepumpens beredare utan att det går åt mer el så länge man inte gör slut på vattnet i värmepumpen. Nackdelen är att du inte kan justera blandningsventilen så att varmvattnet får en lägre temperatur än den i värmepumpen.
2. Mata varmvattenberedaren med varmvatten från värmepumpen men blandningsventilen med kallvatten. På så vis kan du friare ställa temperaturen på varmvattnet i kranen. Men i gengäld måste du ställa ner temperaturen i elberedaren lägre än temperaturen i värmepumpen. Eller acceptera att en del av värmen alltid kommer från elberedaren även om mängden hade räckt från värmepumpen.
1. Mata varmvattenberedaren inklusive blandningsventilen med varmvatten från värmepumpen. Fördelen här blir att du kan utöka kapaciteten genom att ha högre temperatur på vattnet i den elektriska beredaren än i värmepumpens beredare utan att det går åt mer el så länge man inte gör slut på vattnet i värmepumpen. Nackdelen är att du inte kan justera blandningsventilen så att varmvattnet får en lägre temperatur än den i värmepumpen.
2. Mata varmvattenberedaren med varmvatten från värmepumpen men blandningsventilen med kallvatten. På så vis kan du friare ställa temperaturen på varmvattnet i kranen. Men i gengäld måste du ställa ner temperaturen i elberedaren lägre än temperaturen i värmepumpen. Eller acceptera att en del av värmen alltid kommer från elberedaren även om mängden hade räckt från värmepumpen.
Inte säker på att jag helt förstår ditt resonoenmang.A Avemo skrev:Principskissen är lite märklig. Returledning från vattenkranen?
Men utgångspunkten är att det skall kopplas som i Nibes principskiss, det är så det även är gjort enligt tidigare. Värmepumpen har naturligt lägre temp än beredaren. Min pump kan ge max 60 grader. Så jag kan lägga beredaren strax över det. Ju närmre vp maxtemp jag ligger, ju mindre el kommer jag förbruka via VB. Men med hänsyn till legionella vill jag upp lite.
Om du med returventilen syftar på de grönmarkerade delarna, så är ju syftet att kunna ta kallvatten och blanda ner beredartemeperaturen om man har för hög temp i beredaren. Det är vad jag förstår det syftet när den är ihopkopplad som på bilden, mao ej delad också. Jag skriver i min bild 3 i gult "Från delat koppel," Det skall ju snarare stå "till delat koppel", då det är kallvatten som skall späda varmvattnet inte tvärt om.
Redigerat:
Klicka här för att svara