Hej, vill börja med att säga att jag har 0 kunskap om det här. Men vi har en pump som bygger upp tryck i systemet och när jag drar igång vattnet så faller trycket och pumpen går igång och det brukar bygga upp jämt och fint men häromdagen märkte jag att den mer står och studsar när den ska bygga upp trycket.
Vad tror ni om det? Skickar med en video så kanske någon förstår vad jag menar. Det märks på vattnet att det går upp och ned i tryck i kran/dusch osv.
Mvh
Vad tror ni om det? Skickar med en video så kanske någon förstår vad jag menar. Det märks på vattnet att det går upp och ned i tryck i kran/dusch osv.
Mvh
Pumpen studsar som det kallas. Vad visar manometern då pumpen jobbar. Åker den jojo mellan start och stopp, så är det antingen ingen luft i det röda kärlet eller en trasig blåsa i det. På topp en plastplugg, under den en bilventil, tryck till på piggen, ska pysa till med luft, kommer det vatten, bara byta kärl. Pyser det luft, så fyll på, då ska pumpen vara avstängd, och en kran öppen. Luft fylls på till ca 2,5 bar och då ska trycket stå kvar, sjunker trycket, hål i blåsan, bara byta kärl.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Kommer varken luft eller vatten när jag trycker ned den.J jonaserik skrev:Pumpen studsar som det kallas. Vad visar manometern då pumpen jobbar. Åker den jojo mellan start och stopp, så är det antingen ingen luft i det röda kärlet eller en trasig blåsa i det. På topp en plastplugg, under den en bilventil, tryck till på piggen, ska pysa till med luft, kommer det vatten, bara byta kärl. Pyser det luft, så fyll på, då ska pumpen vara avstängd, och en kran öppen. Luft fylls på till ca 2,5 bar och då ska trycket stå kvar, sjunker trycket, hål i blåsan, bara byta kärl.
Inget vatten, ingen luft, då är det nog så att blåsan är klistard mot toppen av kärlet, nu är det så att luften i ditt kärl är högst upp och då kan det fungera behjälpligt. Det kan var en luftkudde i topp och då fungerar det som en hydrofon. Men du ska ändå nu pumpa in luft i ventilen, för att säkerställa att blåsan är hel i den. Har blåsan klistrat sig, kan det bli att trycka på ordentligt, men då ska trycket vara noll. Eftersom luften är i den övre delen kan det fungera utan att just nu akut byta det om det behövs. Lite mer knepigt att veta hur mycket luft som behöver tryckas i.B Birkenstånk skrev:
Tack för hjälpen. Jag kopplade på och det var inget tryck i "ballongen" eller vad som är under ventilen. Det var iallafall 0 bar och tröck i så det är iallafall 1,5 bar så får vi se 😊J jonaserik skrev:Inget vatten, ingen luft, då är det nog så att blåsan är klistard mot toppen av kärlet, nu är det så att luften i ditt kärl är högst upp och då kan det fungera behjälpligt. Det kan var en luftkudde i topp och då fungerar det som en hydrofon. Men du ska ändå nu pumpa in luft i ventilen, för att säkerställa att blåsan är hel i den. Har blåsan klistrat sig, kan det bli att trycka på ordentligt, men då ska trycket vara noll. Eftersom luften är i den övre delen kan det fungera utan att just nu akut byta det om det behövs. Lite mer knepigt att veta hur mycket luft som behöver tryckas i.
Jag förmodade att du stängde av vattenpumpen, öppnade vattenkran och det fick rinna tills det slutade - lämnade kran öppen - pumpade upp med tryckluft och det kanske rann ut mer vatten under tiden - när önskad förtryck nåtts, stänger vattenkranen och startar pumpen.
- har en arbetskamrat som fick in väldigt lite luft i hydropressen och det var så tvärstopp hur han än försökte att till slut tog han ut en rörmokare - och det visade sig att han inte tänkte på att vattnet måste ur den helt vattenfyllda hydropressen med en öppen kran när den pumpas upp... Han blir fortfarande generad när saken kommer på tal...
- har en arbetskamrat som fick in väldigt lite luft i hydropressen och det var så tvärstopp hur han än försökte att till slut tog han ut en rörmokare - och det visade sig att han inte tänkte på att vattnet måste ur den helt vattenfyllda hydropressen med en öppen kran när den pumpas upp... Han blir fortfarande generad när saken kommer på tal...
Redigerat:
VVS:are, som vill kränga så mycket som möjligt? Eller har du aldrig bytt gummiblåsan inuti kärlet?J jonaserik skrev:
Det senare är billigast!
Alltså det är högst troligt att blåsan är trasig.
Att det flödar varmvatten utan pumpstart o stopp, beror troligen på en mindre mängd luft i varmvattenberedaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden