Hej! Vi har problem med att vårt varmvatten från och till luktar svavel.

Vattnet tas från egen borrad brunn, via ett partikelfilter, till hydropressen för att sedan gå till varmvattenberedare (Metro 644 från 2007, 110 l).

Då svavellukten är specifikt kopplad till varmvatten tänker jag spontant det är något fel på varmvattenberedare. Vidare har jag läst att svavellukten kommer vid bristfällig luftning av vattnet.

Så hur tänker ni hur man åtgärdar detta? Byta offeranod? Tömma varmvattenberedare? Vad är orsaken?

• Gilla
Saelen
  • Laddar…
C Cruff skrev:
Hej! Vi har problem med att vårt varmvatten från och till luktar svavel.

Vattnet tas från egen borrad brunn, via ett partikelfilter, till hydropressen för att sedan gå till varmvattenberedare (Metro 644 från 2007, 110 l).

Då svavellukten är specifikt kopplad till varmvatten tänker jag spontant det är något fel på varmvattenberedare. Vidare har jag läst att svavellukten kommer vid bristfällig luftning av vattnet.

Så hur tänker ni hur man åtgärdar detta? Byta offeranod? Tömma varmvattenberedare? Vad är orsaken?
Det var ju några år sedan så problemet är kanske löst men - jag har hört att man kan byta anod i varmvattenberedaren. Från magnesium til zink.

• Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.