Hej hoppas några regelkunniga kan hjälpa till med svar.
Jag planerar en badrumsrenovering i bostadsrätt där tanken är att dra rör-i-rör för vatten till dusch handfat och wc. idag är det utanpåliggande.
Inkommande vatten kommer från avstickare i ett utrymme vid sidan av badrummet, vilket idag syns genom inspektionslucka i en fast garderob med uppreglad bakvägg mot ”rör schaktet”. Avstickarna är lödda kopparrör och de går ut i badrumsvögg med ballofix monterad i badrummet.

Fråga1) Om dessa rör kapas i utrymmet bakom inspektionsluckan, är det då ok att ha ventiler monterade i det utrymmet? vad för modell isf? Det underlättar ju allt arbete från rivning fram till installation av fördelningsbox.

Fråga2) Garderoben är ganska liten men fördelningsboxen går nog att sätta i garderoben (skvallerrör till bad på andra sidan vägg). Men ett annat alternstiv skulle vara att ha den i taket på badet då taket är sänkt i badrum så RIR dragningen bör ändå gå via det utrymmet för att ge mjuka böjar.
Finns det nackdelar med någon av placeringen så att den ena är att föredra?

PS jag kommer inte göra det själv, men det är svårt att begära in offerter utan att veta dessa förutsättningar.

mvh

• Kopparrör och ventiler i en inspektionslucka, del av badrumsrenovering i bostadsrätt, planeras för rör-i-rör installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tycker att du frågar om sånt som inte bör stå med i en kravspecifikation utan det är sånt som företaget ska kunna lösa på bästa sätt enligt branschreglerna. När det gäller punkt 1 så specificera att du vill att det ska gå att stänga av allt vattnet i badrummet utan att annat vatten påverkas och för punkt 2 kan du säga att för dig är det okej att ha fördelningsboxen i garderoben eller i taket. Låt dem välja och ta ansvar för för sina beslut i stället för att de sen skyller på dig för att branschreglerna inte uppfylls.

1) Det är okej att ha ballofixer eller annan lättmanövrerad bakom en inspektionslucka.
2) Beror nog på hur det ser ut i detalj.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.