Hej på er! Jag har ett gammalt vattenburet element som jag vill ta bort för att riva väggen bakom.
Min tanke är att förlänga rören och hänga upp ett nytt element vid krysset. Eftersom jag tänker lägga nytt golv så vill jag lägga förlängningen under detsamma. Funkar det med slangar till varmvatten också eller måste det vara rör?
Hur långt ner behöver jag lägga dom för att inte påverka golvet?(vinylgolv)
//Niklas

• Gammalt vattenburet element monterat på en vägg, med rör synliga och ett rött kryss på väggen där ett nytt element planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen!

Du kan inte skarva rören under golv för man får inte ha dolda skarvar så du behöver fundera lite på hur du löser det.
Rören ska vara "rör", slangar fungerar inte enligt normerna.

Sen är det ju förstås så att slangar leder vatten lika bra som rör, men värmesystem är rätt "korrosiva" och "smutsiga" så man vill ha något som är avsett för värmevatten.

Hur ser det ut på undersidan av golvet, kan du där skarva synligt och istället dra upp vid kortväggen?

Rickard.
anders07 anders07 skrev:
Du kan inte skarva rören under golv för man får inte ha dolda skarvar så du behöver fundera lite på hur du löser det.
Det finns inte något sådant krav överhuvudtaget på värmesystem utan det gäller bara tappvatten. Mest troligt så kryllar det nuvarande systemet av dolda (gängade) skarvar.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.