Vi är ganska nyinflyttade i ett hus med egen brunn, vattenpump och hydropress. I vintras började motorskyddet till vattenpumpen slå ifrån lite då och då och sedan dess har det blivit mer regelbundet. I nuläget slår det från så fort man använt vatten till t.ex tvätt- eller diskmaskin. När man slår till motorskyddet slår det av direkt och man måste göra det igen. Trycket i hydropressen byggs upp snabbt (5-10s) till drygt 3 bar.

Undrar alltså var felet kan tänkas ligga. Är det vattenpumpen eller hydropressen som tröttnat (båda verkar vara rätt nya)? Eller något annat? Farsan som är elektriker har iaf konstaterat att elen är schysst. Kanske inte relevant men vi har mkt järn i vattnet som tas bort med partikel- och järnfilter. Tacksam för all input

Åsa Lund
Stäng av pumpen
Släpp trycket i systemet genom att öppna en kran och låt det rinna ett tag
Sedan kollar du trycket i expansionskärlet
Läs på I manualen vad det ska vara, 2 bar eller nåt sånt
Skulle gissa på att det är nära noll hos dig nu
Pumpa upp trycket med cykelpump, likadan ventil som på bilen

Redigerat:
Jag har sett att järn under vissa omständigheter kan bygga avlagringar som kan begränsa eller helt blockera ledningar. Om det finns en strypning av avlagringar mellan vattenpump och hydropress kanske pumpen får jobba mot ett högre tryck än tidigare. Fast å andra sidan brukar vattenpumpar kunna gå med helt blockerat flöde utan att lösa motorskyddet. Hydropressen tror jag att du helt kan avskriva som felkälla, men kolla ändå trycket i den. Det skulle möjligen kunna vara motorskyddet som är dåligt. Har du möjlighet att mäta lindningsresistansen på pumpen? Har du möjlighet att mäta hur mycket ström pumpen faktiskt drar?

På hydropresstanken står det vad förtycket bör vara, zilmet-tankarna bör ha 1,5 bar förtyck obelastad. Vad vidare. Mät med amperetång över faserna efter motorskyddet. Kan vara att föregående kontaktor inte drar på alla faser (om du nu har kontaktor) eller att motorskyddet sluter som det skall. Drar pumpen på alla tre faser. Jämför strömmen med inställt värde på motorskyddet. Ligger ström över inställt värde är det pumpen som är slut som artist tyvärr.

Ok, tack för info!

Ang trycket. Tror inte jag har någon sådan typ av ventil på min hydropress (Wellmate), bara den på bilden. Hur gör man för att pumpa upp trycket där?

Överdel av en Wellmate hydropress med synliga anslutningar och ingen tryckventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Finns inget rött expansionskärl? Under svarta locket på toppen sitter ventilen

• Haha
Oldfart
  • Laddar…
Man har väl inget expansionskärl på tappvatten. I så fall en hydropress, och trycket i den påverkar inte motorskyddet. Kan vara så enkelt att motorskyddet börjar bli slut.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur har det gått

O
R RoBo skrev:
Man har väl inget expansionskärl på tappvatten. I så fall en hydropress, och trycket i den påverkar inte motorskyddet. Kan vara så enkelt att motorskyddet börjar bli slut.
Det kan också vara så att blåsan i hydropressen har gått sönder. Om hela tanken börjat vattenfyllas så minskar mängden luft som kan komprimeras. Då ökar trycket väldigt snabbt när pumpen kör, och minskar väldigt snabbt när du tappar ur vatten. Resultatet blir att pumpen måste köra väldigt ofta. Dels sliter det på pumpen i och med att den startar/stannar ofta. Dels blir den varm eftersom den får jobba med mer. Båda sakerna gör att pumpen åldras i förtid. Så att motorskyddet löser ut ofta kan även vara en indikation på att pumpen börjar bli dålig. Pumpen kan i och för sig börja ge sig även om hydropressen är felfri, och då får du samma symptom ändå.

Åsa Lund
O Steamboy skrev:
Det kan också vara så att blåsan i hydropressen har gått sönder. Om hela tanken börjat vattenfyllas så minskar mängden luft som kan komprimeras. Då ökar trycket väldigt snabbt när pumpen kör, och minskar väldigt snabbt när du tappar ur vatten. Resultatet blir att pumpen måste köra väldigt ofta. Dels sliter det på pumpen i och med att den startar/stannar ofta. Dels blir den varm eftersom den får jobba med mer. Båda sakerna gör att pumpen åldras i förtid. Så att motorskyddet löser ut ofta kan även vara en indikation på att pumpen börjar bli dålig. Pumpen kan i och för sig börja ge sig även om hydropressen är felfri, och då får du samma symptom ändå.
Jepp!
Just därför jag skrev som jag skrev... att testa trycket i expansionskärlet

Eftersom starkströmmarna är mycket större än driftströmmen så brukar (helt rätt) motorskyddet lösa pga dom upprepade start och stoppen som blir resultatet av lite eller ingen luft i hydropressblåsan. Blir man utan luft i blåsan beror det nästan alltid på att den läcker.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Stäng av pumpen
Släpp trycket i systemet genom att öppna en kran och låt det rinna ett tag
Sedan kollar du trycket i expansionskärlet
Läs på I manualen vad det ska vara, 2 bar eller nåt sånt
Skulle gissa på att det är nära noll hos dig nu
Pumpa upp trycket med cykelpump, likadan ventil som på bilen
Tack för tipset! Testade detta på hydropressen hemma nu och det var väldigt lågt tryck i tom tank. Enl anv ska det vara 1.7 bar i våran.
Får se om problemet med att motorskyddet trippar löser sig nu 😊 pumpen körde så fort vi använde vatten

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
J JohnnyJohnny skrev:
Tack för tipset! Testade detta på hydropressen hemma nu och det var väldigt lågt tryck i tom tank. Enl anv ska det vara 1.7 bar i våran.
Får se om problemet med att motorskyddet trippar löser sig nu 😊 pumpen körde så fort vi använde vatten
Går pumpen mer sällan nu?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Går pumpen mer sällan nu?
Upplever det så, men kan inte säga säkert. Problemet med motorskyddet verkar borta nu.
Jag behövde göra om proceduren eftersom jag inte lämnade kranen öppen.

Andra gången så öppnade jag till närmsta kran, som inte ligger märkbart högre upp än hydropressen. Och pumpade till 2.0 bar, såg att tryckgivaren var på 2.2 och inte 2.0.
När vattnet pumpades in igen knakade det lite i hydropressen strax innan det tryckgivaren nådde 4 bar. Gissar att det var membranet som satte sig?

Har även flyttat över våra 2 varmvattenberedare till de två andra faserna , då jag märkte att mycket satt på samma fas (ej samma grupp) som vattenpumpen.

Bara för att jag skrev så kom problemet tillbaka 😅
Vet inte om det korrelera med låg utomhus temperatur.

Fråga! Om jag släpper ut vattnet från hydropressen igen, ska den ha bibehållet lufttryck på 2 bar då eller släpper det också när man tömmer vatten?
Tänker att om det är lågt lufttryck igen så är den paj

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.