1 980 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Kan man dra köksavlopp med 2 st 90graders böjar?
Bra input, jag lutar nog åt att det blir så. Däremot känns det ju enklare att dra både vatten och avlopp från wc som bara är 2 meter från nya kökets placering givet vad du säger om skarva vattenledningar i icke vattentäta rum.Claes Sörmland skrev:
Det jag har sett att folk har gjort i min förening med hus från 1910-talet är att de har öppnat golvet och dragit avlopp där från befintlig stam. Tappvatten är krångligare i så bemärkelse att man inte får ha dolda skarvar eller ens synliga skarvar i rum som inte har vattentätt golv. Därmed har man varit tvungen att riva de gamla tappvattenledningarna hela vägen till t ex badrum eller källare när de har avgrenats. Och sen har man fått dra helt nya tappvattenledningar från en plats där det är tillåtet att skarva, det bli ofta badrummet i vår förening, den enda platsen med vattentätt golv.
Men vi har rätt mycket skarvar på tappvattenledningarna i senare byggda schakt och i kök i föreningen. Det var så förr. Och förr lödde man ju kopparrör och la denna fog dolt. Långt in på 90-talet. Våra gamla hus är verkligen inte byggda för att passa branschregler och den frihet som finns för bostadsrättshavare att bygga om sina lägenheter enligt bostadsrättslagen. Det är fel från början s a s och det är svårt att få det rätt även vid en ändring.
Klicka här för att svara