BirgitS BirgitS skrev:
Har WC egna stammar eller är vatten och avlopp där kopplade till de i köket?
Wc har egna stammar

BirgitS BirgitS skrev:
Har WC egna stammar eller är vatten och avlopp där kopplade till de i köket?
nej det är ihopkopplat till gemensam stam i moderna hus

Claes Sörmland
Det är ett gammalt hus från 1900 och tydligen med separata stammar upp i huset. De brukar möta varandra i källaren.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det jag har sett att folk har gjort i min förening med hus från 1910-talet är att de har öppnat golvet och dragit avlopp där från befintlig stam. Tappvatten är krångligare i så bemärkelse att man inte får ha dolda skarvar eller ens synliga skarvar i rum som inte har vattentätt golv. Därmed har man varit tvungen att riva de gamla tappvattenledningarna hela vägen till t ex badrum eller källare när de har avgrenats. Och sen har man fått dra helt nya tappvattenledningar från en plats där det är tillåtet att skarva, det bli ofta badrummet i vår förening, den enda platsen med vattentätt golv.

Men vi har rätt mycket skarvar på tappvattenledningarna i senare byggda schakt och i kök i föreningen. Det var så förr. Och förr lödde man ju kopparrör och la denna fog dolt. Långt in på 90-talet. Våra gamla hus är verkligen inte byggda för att passa branschregler och den frihet som finns för bostadsrättshavare att bygga om sina lägenheter enligt bostadsrättslagen. Det är fel från början s a s och det är svårt att få det rätt även vid en ändring.
Bra input, jag lutar nog åt att det blir så. Däremot känns det ju enklare att dra både vatten och avlopp från wc som bara är 2 meter från nya kökets placering givet vad du säger om skarva vattenledningar i icke vattentäta rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.