Hej

Planerar total ombyggnad av kök. Diskho/diskmaskin hamnar på ett helt annat ställe än nu. Jag har möjlighet att ansluta till ett 50 mm rör som passerar förbi.
Det skulle spara oerhört mycket jobb att göra så.
Röret är i princip rakt innan det ansluter till ett 110-rör. Jag har även möjlighet att öppna och rensa 50-röret, då det är synligt till största delen.

Hur hade ni gjort?
 
Claes Sörmland
Jag tänker att eftersom tråden skapades känner du till problemen. Men vi kan väl dra det i alla fall:

Att just köksavloppsvattnet har två egenskaper som gör det extra illa lämpat för smala ledningar av denna typ. Det första är fettet som finns i vattnet och som kan sätter av sig på avloppsledningens väggar och skapar proppar. Det andra är att vattnet är extremt näringsrikt från alla mat man spolar ut, det leder till stor biofilmspåväxt på rörens insida. Och flödet är vanligen begränsat så dessa organiska hinder spolas inte bort. Så det är därför 75 mm ledning i kök och 110 mm om de ligger i bjälklag är standard. Svårare att sätta igen och lättare att rensa.

Så går det att byta upp till 75 eller 110 mm så gör det. Går det att byta på en viss sträcka nedströms så gör det. Värst är liggande ledningar som är smala, de geggar igen snabbast. Sen finns det ju en del kök med denna lösning i alla fall - nöden har ingen lag. Var generös med rensluckor om det går:

https://www.bauhaus.se/rensror-for-...gDOt8iNjMBrDVIqWM5msMd4vTQHKuzzRoC4ywQAvD_BwE
 
  • Gilla
Jannebanan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att eftersom tråden skapades känner du till problemen. Men vi kan väl dra det i alla fall:

Att just köksavloppsvattnet har två egenskaper som gör det extra illa lämpat för smala ledningar av denna typ. Det första är fettet som finns i vattnet och som kan sätter av sig på avloppsledningens väggar och skapar proppar. Det andra är att vattnet är extremt näringsrikt från alla mat man spolar ut, det leder till stor biofilmspåväxt på rörens insida. Och flödet är vanligen begränsat så dessa organiska hinder spolas inte bort. Så det är därför 75 mm ledning i kök och 110 mm om de ligger i bjälklag är standard. Svårare att sätta igen och lättare att rensa.

Så går det att byta upp till 75 eller 110 mm så gör det. Går det att byta på en viss sträcka nedströms så gör det. Värst är liggande ledningar som är smala, de geggar igen snabbast. Sen finns det ju en del kök med denna lösning i alla fall - nöden har ingen lag. Var generös med rensluckor om det går:

[länk]
Tack för svar!
Jag har funderat hit och dit och kommit fram till att det troligtvis är värt jobbet att dra grövre rör, så får det nog bli.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.