Hej,

Har problem med E.Coli och bakterier i brunnen. Ca 40 meter borrad brunn.

Har beställt och ska montera en brunnsmanschett för att täta mot inläckande ytvatten. Jag har två frågor:

Brunnen är full med vatten och pumpen orkar inte sänka nivå särkilt mycket. Skulle nog ta en evighet att tömma hela brunnen. Så det går inte höra eller så var ytvattnet tar sin in ungefär. Därför tänkte jag chansa och sätta manschetten på 15 meter. Kan det tänkas vara ett bra djup? 20 är Max.

Det står ”använd bara slangkopplingar med fast invändig stödhylsa” I anvisningarna. Vilka kopplingar till 32/16 PEM uppfyller det? Har tex Biltemas raka PRK invändig stödhylsa?

Jag förstår så klart vad en stödhylsa är. Men vad är fast invändig stödhylsa?

Bästa svaret

Krilleman
Fast stödhylsa skulle jag klassa som Beulco 66 eller Vatette Plast.

Stödhylsan är en del av kopplingen, ingen separat lös produkt.

Mässingskoppling med integrerad stödhylsa, använd i röranslutningar. Exempel på Beulco 66 eller Vatette Plast enligt inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mässingkoppling med stödhylsa, liknar Beulco 66 eller Vatette Plast, del av rörkopplingssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fast stödhylsa skulle jag klassa som Beulco 66 eller Vatette Plast.

Stödhylsan är en del av kopplingen, ingen separat lös produkt.

[bild]

[bild]
Väldigt bra svar, tack. Verkar inte helt lätt att få tag i som privatperson.

Krilleman
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kulle
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Finns att beställa här tex.
[länk]
Vad bra, stort tack.

Behöver man ta ut en "spolbil" vid montering av manschetten? Jag funderar på om man skulle passa på och suga hela brunnen torr för att få bort eventuellt skit som kan finnas i brunnen. Då borde det inte finnas kvar något som kan "kontaminera" vattnet.

Vattnet kanske blir rent med tiden om man bara får dit manschetten eftersom ytvattnet (innehållandes bakterier m.m.) slutar tillföras då? Eller har man kvar E.coli m.m. om man inte suger upp allt vatten (innehållandes E.coli m.m.) och annat skit som kan tänkas finnas i brunnen?

När jag läser på Livsmedelsverket så verkar det som om man monterar manschett och sedan spolar?

Efter att ha pratat med spolfirma så (i alla fall just den firman) tar man upp alla slangar, pump m.m sedan spolar de botten på brunnen och suger upp vatten ur toppen för att få bort skit som kommer upp.

Sedan fyller de på med väldigt mycket klor för att döda av eventuella bakterier. Detta spolar man sedan igenom i alla rör i huset också så klart.

Monterar åter vattenpump, slangar m.m.

Låter sedan stå minst ett dygn innan man tömmer ut allt (genom att slösa mycket på vattnet).

Kostnad 3500 kr plus moms.

För eftervärlden kan jag konstatera att det gick smidigt att montera manschetten. Även spolbilen, de körde ner en 1'' slang i botten av brunnen och spolade (utan någon manschett i mellan) och sög upp det som kom upp. Det var ingen fin färg på det som kom upp men till slut blev det klart. Har behövt spola igenom mycket vatten via pumpen efter spolbilen innan vattnet blivit helt klart igen.

Jag satte först manschetten på 10 meter men tyckte då att inflödet blev för dåligt, antagligen rinner majoriteten av vattnet in ovanför 10 meter. Märkte detta genom att brunnen "sinnade" efter att jag spolat ca 150 liter under 15 minuter min. Dock var pumpen sedan tidigare monterad ca 20 meter från botten.

Så jag tog upp allt igen och monterade manschetten på 4 meter och förlängde med ca 10 meter under manschetten. Så nu hamnar pumpen närmre botten (ca 5 meter ifrån). Därmed blir vattenmagasinet större (större längd mellan pump och manschett).

Får utvärdera flödet framöver och vattenkvalité.

Hur har det gått? Har du hunnit göra vattentest ännu? Sitter med samma problem så uppdatera gärna sen 🙏

B Brote123 skrev:
Hur har det gått? Har du hunnit göra vattentest ännu? Sitter med samma problem så uppdatera gärna sen 🙏
Jag beställde ett vattenprov för någon vecka sedan som kom tillbaka med alla värden under gränserna. Så med andra ord fungerade det bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.