Hej alla!

Vi har ett litet fritidshus där vi ska installera avlopp. Vi är där året runt men mycket sällan över vintern.

Vi kommer troligen ansluta till minireningsverk.

Nu till frågan:
När vi grävde för el så la vi ner avloppsrör och tänkte att vi får se om de används eller inte. Nu undrar jag om ni har några tankar om vi kan använda dem eller inte då vi har pratat med tre entreprenörer och fått olika svar.

Vi har en rätt bergig tomt men med naturlig sluttning. De lutar därmed minst 1 cm per meter, om inte mer.
Däremot är rören på vissa ställen nedgrävda så lite som 30 cm eftersom berget går på den sidan av huset.

Fråga ett
1: vad tror ni? går det att använda nedgrävda rör utan risk för att de fryser?
2: går det att använda något att sticka ner i rören ex en värmeslinga så vi inte behöver gräva från ovansidan och isolera?
3: Om det är en dålig idé att använda rören och inte går att isolera, hur skulle ni tänkt? vill absolut inte spränga.

Bästa hälsningar och stort tack!
Emma

Vet inte så mycket om avlopp. Men det har sagts att man inte behöver oroa sig för frysning. Vattnet som rinner i röret är varmt nog. Det lilla som fryser tinas av vattnet från nästa spolning.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Var i landet är det, skillnad på Norrbotten och Skåne.
Kommer det att ligga (isolerande) snö på marken?

Protte

Jag har haft mina avloppsrör nedpendlade under trossbotten på mitt hus på plintar. Vinterkylan blåser alltså rätt under huset. Det har aldrig varit något problem, inte ens vid långvarig kyla (-10 eller kallare i en vecka eller mer).

Hej Protte!

Tack för infon om att snö är isolerande!

Huset ät beläget på Aspö, 15 minuter utan för Strängnäs, Södermanland.
Snö är alltså högt varierande men troligtvis inte längre perioder i taget.

/E

Den biologiska processen i reningsverket skapar en hel del värme och om man ser till att man har en öppen avluftning i tak från avloppsstammen så värmes röret upp genom skorstenseffekten. Sedan kan man där det ligger grunt förstärka med markskivor av 70mm cellplast som lägges med långsidan i rörens riktning.

• Gilla
emmaraask
  • Laddar…
Jag väcker denna!

Ska också dra igång ett projekt som innefattar avlopp samt berg.

Dom första metrarna är fallet normalt och jag har en AtlasCopco Picco som jag ska få igång för att kunna påverka berget.

Sedan sluttar berget i ca 4 meter för att sedan plana ut och det blir möjligt att gräva ner i jord.

Jag har bra fall eller stundvis stup som jag har hört kan utgöra ett problem.

Någon som kan svara på vad som är största orsaken till stopp, minusgrader eller för mycket fall?

Mina avloppsrör går oisolerade under huset på plintar med i stort sett lodrätt fall och har inte sett några problem.

förblir rören utan stående vatten så blir det inte några problem och är det kallt ute får man spola lite extra.

Det värsta för avloppssystem som hänger fritt i kylan är nog om du har en liten läcka, typ droppläcka - liten nog för att vattnet hinner frysa på vägen ned och då kan det riskera att bildas ispropp, Men å andra sidan duschar man dagligen och använder toaletten så kommer förmodligen det mesta av ev. fryst vatten i rörbotten och väggar att försvinna igen.

Den dagen du fick proppen av kylan så vet du att isoleringen/uppvärmningen inte var tillräcklig... innan dess skulle jag inte bekymra mig så mycket så länge man är säker på att det inte blir någon vatten kvar i rören efter tex. en toaspolning.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Mina avloppsrör går oisolerade under huset på plintar med i stort sett lodrätt fall och har inte sett några problem.

förblir rören utan stående vatten så blir det inte några problem och är det kallt ute får man spola lite extra.

Det värsta för avloppssystem som hänger fritt i kylan är nog om du har en liten läcka, typ droppläcka - liten nog för att vattnet hinner frysa på vägen ned och då kan det riskera att bildas ispropp, Men å andra sidan duschar man dagligen och använder toaletten så kommer förmodligen det mesta av ev. fryst vatten i rörbotten och väggar att försvinna igen.

Den dagen du fick proppen av kylan så vet du att isoleringen/uppvärmningen inte var tillräcklig... innan dess skulle jag inte bekymra mig så mycket så länge man är säker på att det inte blir någon vatten kvar i rören efter tex. en toaspolning.
Ja lite så är ju mitt tänk också men jag är ju bara en tråkig teoretiker som inte har provat allt kul man kan göra med rör..

Men det är alltid intressant att fundera lite innan man har rörmokaren på plats och det börjar snackas om grejer och andra firmor för att lösa problem som kanske inte är så stora problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.