Vi behöver byta ut vår luft/vattenvärmepump som börjar gå sönder men behöver råd om vad man ska köpa istället. Huset ligger i Stockholm och vi har idag en CTC pump från 2008 som gått sönder flera gånger så jag är inte helt övertygad om att köpa en ny CTC.

Vi har fått 3 offerter:
  • Mitsubishi Electric SWM80 Ecodan med gas mellan yttre och inner del, 126 240kr inkl ROT
  • Nibe, S2125 luft vatten värmepump & VVM S320, 167 408kr inkl ROT
  • CTC eco Zenith i225 & CTC eco air 610m , 173 986kr inkl ROT
Mitsubishin finns i lager och är billigast men kanske inte fullt lika effektiv som Nibe och CTC pumparna som även har 6-12mån leveranstid. Nibe pumpen går även att styra mot elbörsen vilket verkar bra.

Någon som har erfarenhet av Mitsubishi Electric SWM80 Ecodan? Är dessa bra nog eller är man dum-snål som inte satsar på Nibe eller CTC? Tänker att det tar nog många år att tjäna in 41 000kr i merkostnad.

Undrar också om någon har erfarenhet av Nibes S serie, hur mycket tjänar man på att ha pumpen uppkopplad mot elbörsen i elområde 3?

Varumärket CTC ägs av Enertech som i sin tur ägs av NIBE. Basånivet :)

• Gilla
Funkis1955
  • Laddar…
Priserna på bl.a. NIBE och CTC har verkligen dragit iväg mycket uppåt. Antar du menar S2125-8 3-fas(?) och den tycker jag är något klen då den ger max 6,5 kW och sedan sjunker effekten stadigt när det blir kallare ute. Men det är en riktigt gedigen modell när man tittar på mått och vikt. 610M ger något mer effekt. Beror på vilket hus du har och hur mycket värme det kräver? Mitsubishi Ecodan har fått många synpunkter på bullernivån men annars är den ju klart prisvärd om man chansar lite.

En sak som är bra att kolla upp innan man köper värmepump är vilken framledningstemperatur värmesystemet i huset kräver för att hålla 21 °C inne när det är -16,5 °C (DVUT) ute? Skiljer på hur bra de klarar höga temperaturer. Man kan t.ex. kontrollera hur värmekurvan varit inställd på den gamla värmepumpen.

J Josth skrev:
Priserna på bl.a. NIBE och CTC har verkligen dragit iväg mycket uppåt. Antar du menar S2125-8 3-fas(?) och den tycker jag är något klen då den ger max 6,5 kW och sedan sjunker effekten stadigt när det blir kallare ute. Men det är en riktigt gedigen modell när man tittar på mått och vikt. 610M ger något mer effekt. Beror på vilket hus du har och hur mycket värme det kräver? Mitsubishi Ecodan har fått många synpunkter på bullernivån men annars är den ju klart prisvärd om man chansar lite.

En sak som är bra att kolla upp innan man köper värmepump är vilken framledningstemperatur värmesystemet i huset kräver för att hålla 21 °C inne när det är -16,5 °C (DVUT) ute? Skiljer på hur bra de klarar höga temperaturer. Man kan t.ex. kontrollera hur värmekurvan varit inställd på den gamla värmepumpen.
Jag är verkligen inget proffs på värmepumpar, försöker sätta mig in i det så gott jag kan så jag kan ta ett informerat beslut

Menade NIBE S2125-12 som är den kraftigare versionen, det var den modellen som Nibe rekommenderade.

Vi har ett 50-tals hus på 165m2 och med nuvarande luftvärmepump så förbrukar vi ca 17500 kWh om året.

Vår framledningstemperatur är max 55c och vår huskurva är inställd på lutning 54c, justering 2c.

Redigerat:
Hej, Jag är nöjd Nibe kund sen vi byggde nytt 1991, den gick som en klocka i 16 år…. Bytte till 360p, med stor märkbart bättre effekt (från 45 grader vatten till 60 grader) med lägre förbrukning och den bara går och går…Nästa byte om (troligtvis) ca 2 år blir absolut en Nibe igen.
Totalt drar vårt hus på ca 200 kvm 17000 kWh inkl hushållsel. Huset ligger vid Siljan…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.