Hej!
Detta kan vara en vansinnig tanke men den var svårgooglad så jag får posta
Jag ska ändå gräva ned en elkabel så grävningen blir gratis (om man får lägga slang och kabel bredvid varandra). Slangen kostar förstås men man borde väl få lite jordvärme på köpet?
Varför vill jag göra såhär?
Slipper se utedelen.
Slipper höra den.
Mer sol på den.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D David Andersson skrev:
Hej!
Jag ska ändå gräva ned en elkabel så grävningen blir gratis (om man får lägga slang och kabel bredvid varandra). Slangen kostar förstås men man borde väl få lite jordvärme på köpet?
Slipper se utedelen.
Slipper höra den.
Mer sol på den.
Kolla ett datablad på valfri pump. Det brukar framgå max längd på rör och jag tror inte det är i närheten av 100 m, snarare 10m.

20m är längsta sträckan på många enheter.
Det handlar väl främst om att det blir stora tryckförluster om man ska ha ett långt rör, så jag gissar på att kompressorn inte klarar att pumpa det.
Plus, det blir en ganska bra extra kostnad att dra och fylla längre rör. Tror det är typ 6 - 700 kr per m över de 5-6 som brukar ingå.

Så att lägga till 55 - 65 000 för 94 m extra rördragning är kanske inte världens höjdare.

D David Andersson skrev:
Hej!
Slipper se utedelen.
Slipper höra den.
Mer sol på den.
Det är inte solen som värmer i en LVVP utan luftflödet genom, viktigaste är att det kommer åt ordentligt med luft och att den inte riskerar att stå i en snödriva typ. Många får för sig att ställa den i en carport för att det är så skyddat och fint där, och blir så varmt där inne. Men pumpen kyler snabbt ner den lilla volymen luft :-)

Det du förlorar på att ha den långt borta är förlusterna i slangen. Både värmeförlusterna som går ut i marken samt tryckförluster som gör att du antingen behöver ha en ganska grov slang eller en stark pump. Du ska kunna uppnå samma flöde genom systemet med större motstånd helt enkelt.

Sen kan jag tänka mig att eventuell reglering blir lite knepigare. En ändring i utedelen tar 10 gånger längre tid innan det syns i innedelen eftersom vattnet ska färdas in. Ingen aning om moderna LVVP reglerar på något snabbare vis så detta spelar roll, i ett industriellt system skulle man justerat reglerparametrarna om man kunde acceptera långsamheten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hittade en Daikin som hade 50meter som max. Misstänker dock att det är cirkulations pumpen som är begränsningen och där går det ju att sätta dit en ny.

Men lär ju somsagt vara konstnaden för röret som blir begränsningen i det här fallet.

Man brukar vilja ställa pumpen i norrläge vilket är optimalaste.

• Gilla
Danne76a
  • Laddar…
D David Andersson skrev:
Slangen kostar förstås men man borde väl få lite jordvärme på köpet?
Ja, de dagar jorden är varmare än 50 grader.

• Haha
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
useless useless skrev:
Ja, de dagar jorden är varmare än 50 grader.
Man får gräva ganska djupt då med andra ord :D

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.