Har en IVT Greenline ht plus som larmat för högt värmebärardelta. Nu verkar värmebärarpumpen ha gett upp. Har öppnat den och tittat, men ingenting i pumphuset. Pumphjulet går runt. Om jag tvångskör pumpen via servicemenyn hörs det att det brummar i motorn men hjulet står still. Hjälper inte att hjälpa hjulet på traven heller.
det känns som att pumpen behöver bytas ut. det är en Wilo rs25/6-3 P. Måste man byta till en likadan eller går det att köpa någon annan typ av cirkulationspump? Typ Biltema Artnr. 86-7092?
tacksam för snabba svar.
det känns som att pumpen behöver bytas ut. det är en Wilo rs25/6-3 P. Måste man byta till en likadan eller går det att köpa någon annan typ av cirkulationspump? Typ Biltema Artnr. 86-7092?
tacksam för snabba svar.
Inte biltema. Köp en lika dan. Det är viktigt att du ställer in den på samma som gamla pumpen. Om det nu finns någon inställning.J Jrl17 skrev:Har en IVT Greenline ht plus som larmat för högt värmebärardelta. Nu verkar värmebärarpumpen ha gett upp. Har öppnat den och tittat, men ingenting i pumphuset. Pumphjulet går runt. Om jag tvångskör pumpen via servicemenyn hörs det att det brummar i motorn men hjulet står still. Hjälper inte att hjälpa hjulet på traven heller.
det känns som att pumpen behöver bytas ut. det är en Wilo rs25/6-3 P. Måste man byta till en likadan eller går det att köpa någon annan typ av cirkulationspump? Typ Biltema Artnr. 86-7092?
tacksam för snabba svar.
har du testat att lossa mässingskruven och "kicka"igång den genom att ta en skruvmejsel och ta lite försiktigt och ta i spåret på axeln.har du tur så kan den hoppa igång.J Jrl17 skrev:Har en IVT Greenline ht plus som larmat för högt värmebärardelta. Nu verkar värmebärarpumpen ha gett upp. Har öppnat den och tittat, men ingenting i pumphuset. Pumphjulet går runt. Om jag tvångskör pumpen via servicemenyn hörs det att det brummar i motorn men hjulet står still. Hjälper inte att hjälpa hjulet på traven heller.
det känns som att pumpen behöver bytas ut. det är en Wilo rs25/6-3 P. Måste man byta till en likadan eller går det att köpa någon annan typ av cirkulationspump? Typ Biltema Artnr. 86-7092?
tacksam för snabba svar.
Okej. Ja det finns tre lägen. Nu stod den gamla på läge 3, dvs högsta farten. Min förhoppning var att det skulle vara smuts i pumphuset så det skulle räcka med att göra rent där.S Styrtekniker skrev:
Ja, jag har tyvärr provat det också. Det går som sagt lätt att snurra på hjulet men ingenting händer. Jag har provat motionera ordentligt men det händer inget mer än att motorn surrar. Har även kollat spänningen och jag har 220 volt fram till pumpen.V växelventil skrev:
Brukar vara kondensatorn som ger upp på dom där.me den är väl till åren så kanske läge att byta.J Jrl17 skrev:
https://500120.com/produkter/reservdelar/elektro-standard/380-480/cirkulationspump-25-6/
mät bara höjden så den stämmer om det är 180 eller 130mm
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 656 inlägg
Jag ersatte min för säkerhets skull när jag ändå höll på att pilla med en: https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-cirkpump-yonos-pico-25-6-130/
Vet inte om din modell har problem med magnetiska slangar som min ht utan plus. Det var i princip stopp i den nedre på min.
(Jag fick också byta ventilerna på varje sida om pumpen då de inte längre gick att öppna eller stänga ordentligt)
Vet inte om din modell har problem med magnetiska slangar som min ht utan plus. Det var i princip stopp i den nedre på min.
(Jag fick också byta ventilerna på varje sida om pumpen då de inte längre gick att öppna eller stänga ordentligt)
V växelventil skrev:
V växelventil skrev:
okej. Jag åker till närmaste IVT center imorgon och kollar om dom har någon ny pump. Jag hade hoppats på att kunna köpa något annat och komma billigare undan. Anläggningen är från 2006 så det känns inte värt att kosta på hur mycket som helst. Men i det här fallet är det väl bara ca en extra tusenlapp för en original så det är väl vad det är.V växelventil skrev:
Okej. Jag har inte undersökt slangarna på min. Men det kan ju tänkas att det samlats en del skit i dom13th Marine skrev:
Jag ersatte min för säkerhets skull när jag ändå höll på att pilla med en: [länk]
Vet inte om din modell har problem med magnetiska slangar som min ht utan plus. Det var i princip stopp i den nedre på min.
(Jag fick också byta ventilerna på varje sida om pumpen då de inte längre gick att öppna eller stänga ordentligt)
J Jrl17 skrev:Har en IVT Greenline ht plus som larmat för högt värmebärardelta. Nu verkar värmebärarpumpen ha gett upp. Har öppnat den och tittat, men ingenting i pumphuset. Pumphjulet går runt. Om jag tvångskör pumpen via servicemenyn hörs det att det brummar i motorn men hjulet står still. Hjälper inte att hjälpa hjulet på traven heller.
det känns som att pumpen behöver bytas ut. det är en Wilo rs25/6-3 P. Måste man byta till en likadan eller går det att köpa någon annan typ av cirkulationspump? Typ Biltema Artnr. 86-7092?
tacksam för snabba svar.
Fick tag på en ny pump, dock inte samma tillverkare. Någon som kan instruera hur jag vet vilken fart pumpen ska gå på? Det finns tre lägen och den gamla pumpen var inställd på läge 3 dvs full fart.